En kort sammanfattning av 2015

Gott nytt år!
Jag hoppas att ni har haft en underbar julhelg!

Själv hade jag ett trevligt lugnt julfirande med min sambos familj och lyckades i vanlig ordning dra på mig en förkylning lagom till nyår vilket inte gör mig mycket, nyår kommer alltid ha för många minnen av vettskrämda djur för att jag ska kunna tycka det är särskilt trevligt.

Jag tänkte i alla fall att jag skulle sammanfatta läsåret lite kort. December blev månaden då jag inte bloggade alls av lite olika anledningar, jag rörde faktiskt knappt en bok under November-December men nu är det ett nytt år och jag tar nya tag. Jag känner mig väldigt pepp och hoppas att det kommer att hålla i sig.

2015 blev året jag skippade månadssammanfattningarna, jag tycker inte de är särskilt intressanta att läsa hos andra och ännu mindre roliga att skriva själv men en årssummering vill jag ändå trycka in för mig egen skull.

117 lästa böcker blev det i alla fall till slut, varav 27 fick 5/5 stjärnor. Jag tänker inte rabbla dem alla här men är någon intresserad så länkar jag här till My year 2015 in books på goodreads. Där kunde jag se att mina 117 böcker inneburit att jag läst 39,430 sidor och att mitt snittbetyg på böckerna jag läst blev 3,8 så jag var generös i år. Min kortaste lästa ”bok” var 23 sidor, den längsta 870,

Som vanligt har jag läst mycket på engelska, det blir lätt så när huvudfokuset för läsningen är urban fantasy, men jag har också läst många bra böcker som getts ut av våra underbara svenska förlag och jag tänkte lista 10 av mina favoriter.

Jag har än så länge inte riktigt hunnit kolla upp vårens utgivning men jag misstänker att det i vanlig ordning kommer finnas massor med lockande böcker, har ni några tips på titlar ni känner att jag borde kolla upp?

Lämna en kommentar