Vi är alla helt utom oss – Karen Joy Fowler

Vi-ar-alla-helt-utom-oss-plano-205x300Det här är en bok som vunnit priser och hyllats överallt men lyckligtvis hade jag ändå lyckats låta bli att få handlingen spoilad och började läsa den utan att egentligen veta mycket om vad jag hade att vänta mig, det tycker jag ni också ska göra så jag ska inte gå in så noga på vad den handlar om.

Jag kan berätta att boken handlar om Rosemary som är som de flesta andra förutom att hon är sluten som en mussla när det handlar om sin familj och att hon har svårt att släppa folk nära. Hon växte upp i vad som på pappret låter som en typisk familj, mamma, pappa, en bror och en syster. Alla familjer har väl säkert sina egna problem men i Rosemarys familj inträffade någonting som förstörde familjen, lämnade den i spillror. Båda Rosemarys syskon är försvunna ur hennes liv och föräldrarna är långt ifrån sina vanliga jag. Vi som läsare får bit för bit små ledtrådar om vad det var som hände till vi till slut får bilden klar för oss.

Det är inte den bok som fångat mig mest för även om den är fint och skickligt berättad så är den ganska långsam eftersom det som för berättelsen framåt är en inre resa hos karaktären snarare än att det är yttre faktorer som påverkar. Trots det är Vi är alla helt utom oss definitivt en bok jag aldrig kommer att glömma, den gör intryck och den känns. Vad som imponerar mig mest är hur författaren lyckas få hela berättelsen att nästan kännas som en självbiografi istället för en relationsroman med djurrättsinslag, allt är så äkta och naket att det känns självupplevt. Det här är garanterat årets mest minnesvärda bok så har ni inte läst den än så se till att göra det!

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.78)
| We Are All Completely Beside Ourselves | 373 s. | Lavender Lit | 2015-04 |
| Adlibris | Bokus |

2 thoughts on “Vi är alla helt utom oss – Karen Joy Fowler

  1. Pingback: Vi är alla helt utom oss | Old Adult Reads Young Adult

  2. Pingback: En kort sammanfattning av 2015 | Bokfrossa

Kommentera

