Skärvor av minnen – Laurie Halse Anderson

Omslag_Skarvor-av-minnenDet här är en bok om hur det kan vara att vara tonåring, en tonåring med ett annorlunda liv bakom sig och mycket bagage som fortfarande bärs på. En bok om hur det kan vara att leva med en förälder med PTSD. Att behöva ljuga, mörka hur det är hemma. Att på sätt och vis vara den vuxna i hemmet långt innan man är vuxen nog att ta den rollen.

Hayley och hennes pappa Andy har de senaste åren flyttat runt utan att stanna tillräckligt länge för att Hayley ska kunna rota sig och få vad vi flesta tänker sig ingår i ett normalt liv, att få gå i skolan och få vänner. Hennes pappa är en gammal krigsveteran som borde ha blivit påtvingad vård då han lider svårt av krigsminnena han inte slipper undan efter sina turer i Irak och Afghanistan. När vi kommer in i berättelsen har de återvänt till staden de en gång bodde i för att Hayley ska kunna gå klart skolan. Hayley får det svårt i skolan där det märks att hon missat mycket och trots hennes föresatser att hålla folk på armlängds avstånd börjar Finn nästla sig in.

Alltså jag tror inte att jag kan hylla den här boken tillräckligt mycket. Jag älskar den! Det är ett svårt och jobbigt ämne som författaren hanterar på ett mycket smart sätt. Hon tar upp det viktiga ämnet utan att låta det bli bokens enda innehåll, pappans PTSD finns där hela tiden eftersom det förstås är något som påverkar Hayleys liv så mycket men det är inte det enda som driver handlingen framåt. Det blir aldrig torrt, aldrig uppläxande utan det hela blandas till en känslofylld medryckande bok som gör det svårt att lägga den ifrån sig.

Det är intressant, det är snyggt, och jag sugs in i berättelsen. Det är länge sedan jag läste en bok som gick rakt in i hjärtat på mig och berörde mig så här, engagerade mig så fullständigt. Definitivt en bladvändare som väckte mycket mersmak på Laurie Halse Anderson. Jag kan inte tänka mig annat än att Skärvor av minnen hamnar på min topp 10 i år. Köp den, låna den, läs den!

———————————————–
 Betyg: 5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.93)
| The Impossible Knife of Memory | 366 s. | Lavender Lit | 2015-10 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “Skärvor av minnen – Laurie Halse Anderson

  1. Pingback: En kort sammanfattning av 2015 | Bokfrossa

Kommentera

