Polarnatt – Frida Skybäck

9789137144795Nu har äntligen den efterlängtade fortsättningen på Frida Skybäcks historiska serie om systrarna Stiernfors kommit ut. Böckerna utspelar sig i ett 1800-talets Sverige där kvinnornas öden anses vara förutbestämda men några modiga kvinnor börjar sträva efter en förändring.

I Polarnatt får vi ta vid där Norrsken, den första boken i serien, slutar. Nu är det mellansystern Elisabeths tur att finna sig en make. Hennes mor hoppas på ett gott parti när friherren von Strauss bjuder hem Elisabeth till sina ägor men på hemmaplan har den trevliga men fattiga språkadjunkten Mathias Storm förälskat sig i henne. Hon anförtror sig hos kammarflickan Vera och deras vänskap växer sig stark men även det visar sig bli komplicerat.

Jag var lite rädd att den äldsta systern Cecilia skulle hamna för mycket i skymundan när vi nu får lära känna Elisabeth bättre men jag hade inte behövt oroa mig. Cecilia får fortfarande vara med och nu kämpar hon hårt för att försöka få någon slags fungerade liv på den ogästvänliga Apelgården med sin nyblivne make, det visar sig att gården ruvar på ett otäckt förflutet som Cecilia inte kan låta bli att börja försöka nysta i.

Jag älskade Norrsken och var imponerad över hur den verkligen lyckades hålla mig engagerad i varenda liten del av handlingen och till min stora glädje höll det i sig även genom hela Polarnatt. Det här är ytterst levande karaktärer som jag bryr mig om och vill att allt ska gå bra för, nu gör det förstås inte det för hur roligt vore det att läsa böcker utan lite dramatik… Välskrivna kvinnoöden är gripande saker för mig, det finns få saker som kan göra mig så upprörd som hur kvinnor behandlats genom tiderna.

Böckerna beskrivs ofta som historiska kärleksromaner men jag tycker det leder en lite på villovägar för det är mer än så. Det handlar visserligen om att kvinnorna ska försöka få en make men det är ingen himlastormande romantik som man annars ofta stöter på, det här är ett mästerligt historiskt drama med mer djup åt berättelserna och ett lyckligt, enkelt och mysigt äktenskap verkar inte vara en garanti. Jag gillar den mer verklighetsförankrade och mörkare berättelsen och ser fram emot nästa bok, jag bara måste få veta hur det går för de tre systrarna.

Som ni förstått älskade jag Polarnatt minst lika mycket som Norrsken. Mina förväntningar uppfylldes inte bara, de överträffades. Det här är en imponerande historisk skildring som tagit mig med storm. Rekommenderas varmt!

———————————————–
Betyg: 5/5
(Goodreads genomsnitt: 4.38)
| Systrarna Stiernfors #2 | 388 s. | Forum | 2015-08 |
| Adlibris | Bokus |

4 thoughts on “Polarnatt – Frida Skybäck

  1. Pingback: En kort sammanfattning av 2015 | Bokfrossa

Kommentera

