Vinterfolket – Jennifer McMahon

Vinterfolk_msag_6877Det här var en bok jag såg överallt, på youtube och instagram dök den ett tag upp hela tiden. Tillsammans med beskrivningen var det mer än nog för att väcka mitt intresse och jag stutsade lite av glädje när jag fick veta att Bazar tänkte ge ut den på svenska. Hypen borde kanske ha avskräckt mig men nejdå, jag var riktigt pepp på att läsa den och kastade mig över den när den kom.

Boken utspelar sig i den lilla staden West Hall i Vermont. För oss börjar berättelsen 1908. Sarah Harrison förlorar tragiskt sin dotter Gertie och hittas en kort tid senare brutalt mördad bakom sitt hus. Sedan dess har invånarna i Vermont fått vänja sig vid att folk då och då mystiskt försvinner. Den lilla staden är full av legender och rykten och man passar sig för skogarna. Hundra år senare bor det en ny familj i Sarahs gamla hus, mamman Alice försvinner plötsligt och 19åriga Ruthie börjar leta igenom huset tillsammans med lillasystern Fawn i hopp om att hitta några ledtrådar som kan hjälpa dem att hitta sin mamma. Under en golvbräda hittar de en gammal dagbok, Sarahs dagbok som innehåller en berättelse om vad som egentligen hände i trakterna under Sarahs tid. Nutid kommer att blandas med dåtid och bit för bit vävs berättelserna samman.

Jag har sett fler jämförelse med Stephen King men jag läser inte hans böcker så det kan jag inte uttala mig om. Vad jag däremot kan säga är att Vinterfolket är en lågmäld thriller med övernaturliga inslag. Den sparkar inte undan fötterna på en utan suger långsamt in läsaren i sitt nät. Den är otäck på det där krypande viset men det är inte det enda boken är, sida vid sida är det också en fin och sorglig historia fylld med kärlek. Någonting med stämningen i boken och sättet den är skriven på påminner den mig lite om Snöbarnet som också är en bok som nästlade sig in i mitt hjärta och inte tänker ge sig därifrån i första taget. Vacker och lite obehaglig var också Vinterfolket en bok som sög tag i mig och den kommer absolut hamna i toppen när jag summerar detta års läsande. Den levde upp till alla förväntningar, jag älskade den.

———————————————–
Betyg: 5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.73)
| The Winter People | 345 s. | Bazar Förlag | 2015-10 |
| Adlibris | Bokus |

4 thoughts on “Vinterfolket – Jennifer McMahon

  1. Pingback: En kort sammanfattning av 2015 | Bokfrossa

  2. Jag tycker också denna var bra och Din beskrivning hur den suger in en i boken och att den faktiskt är riktigt läskig men samtidigt lite sorglig, helt klart en favorit men lite oväntat slut som en film som man anar en fortsättning till. Man kan inte riktigt sluta tänka på boken. Gillar också när författare skriver i olika tidsepoker men om samma historia.

Kommentera

