Mistborn – Sista riket av Brandon Sanderson

sanderson_mistborn_sista_riket_omslag_inb-skMin första bekantskap med Brandon Sanderson var när han tog över och slutförde Robert Jordans Sagan om Drakens Återkomst (The Wheel of Time) efter att han gått bort. Det kan inte vara lätt att fortsätta på någon annans verk och personligen tycker jag nog resultatet blev sådär, efter det läste jag hans bok Elantris och blev inte helt förtjust i den heller. Trots det har jag länge varit sugen på att läsa Mistborn men det var först nu när Modernista gett ut första boken på svenska. Jag jublade när jag såg att vi hade den här boken att vänta oss i år för hur underbart är det inte att något förlag bestämmer sig på att satsa på High Fantasy!? Det händer för sällan idag och det gör mig lite ledsen, samtidigt vet jag att jag själv oftast läser böckerna på engelska då min tillit är förstörd efter att förlag slutat översätta serier en bit in i dem (*harkel* Wheel of Time *harkel*).

Fast nu var det inte det som det här skulle handla om, istället ska vi prata lite om Sista riket, den första boken i Mistbornserien. Och vilken fantastisk bok dessutom! Tjockleken är lite överväldigande men det borde inte avskräcka någon för sidorna flyger fram, den är lättläst och medryckande med ett annorlunda magisystem som känns nytt och fantasifyllt.

När vi börjar läsa slungas vi in i en dystopisk fantasivärld som styrs av en diktator som kallas Överstehärskaren och är fylld av segregation. Klyftorna mellan folkslagen är milsvida och de som befinner sig längst ner i samhällsskiktet är så förtryckta att de knappt kan föreställa sig ett annat liv än som de slavar de är idag. Alla är dock inte nöjda, det finns en liten klick kriminella som tycker att något borde göras och smider planer på hur man ska kunna störta riket i kaos, sätta Överstehärskaren ur spel och sedan kanske kunna bygga upp en bättre värld.

Det mest intressanta för mig är att jag sitter som gjuten med boken i händerna trots att jag egentligen inte kan förmå mig att tycka särskilt mycket om någon av karaktärerna som personer, de har starka och svaga sidor och är människor som alla andra men de kryper inte under skinnet på mig. Vi blir inte bästisar men ändå bryr jag mig om samhället i stort, att allt ska lösas till allas bästa och det om något visar på hur stark story Brandon Sanderson har lyckats skapa, att berättelsen i sig är så mycket större än bara karaktärerna själva. Jag älskar det och vet inte hur jag ska kunna ge mig till tåls till nästa del kommer ut.

Gillar ni fantasy så läs boken! Gillar ni inte fantasy? Strunta i det och läs den ändå!

———————————————–
 Betyg: 5/5
(Goodreads genomsnitt: 4.40)
| The final empire | Mistborn #1 | 743s. | Modernista | 2015-04 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Mistborn – Sista riket av Brandon Sanderson

  1. Pingback: En kort sammanfattning av 2015 | Bokfrossa

Kommentera

