Stad av Aska – Cassandra Clare

stad-av-askaTitel: Stad av Aska
Författare: Cassandra Clare
Originaltitel: City of Ashes
Serie: The Mortal Instruments #2
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgiven: 2013
Sidor: 490
Betyg: 3/5

Stad av Aska är andra delen i den framgångsrika urban-fantasyserien The Mortal Instruments, första delen heter Stad av Skuggor och har även filmatiserats med, enligt min åsikt, tveksamt resultat och jag verkar inte ha varit ensam om min åsikt för först var det tänkt att uppföljaren inte skulle bli av men nu har visst det ändrats så snart borde vi kunna se Stad av Aska på filmduken.

Stad av Aska tar vid där Stad av Skuggor slutade. Clary försöker vänja sig vid allt nytt men önskar att saker kunde återgå till det vanliga igen. I en värld där allt är nytt, farligt och komplicerat skulle hon behöva sin mamma men hon ligger fortfarande i en magisk koma samtidigt som Valentine fortsätter med sina planer som går ut på att starta ett krig med Klave som styr den magiska världen. Clary försöker undvika Jace och istället fokusera på den trygga, välbekanta Simon men det är lättare sagt än gjort.

Det är svårt att skriva ett omdöme om den här boken utan att avslöja för mycket av handlingen eftersom många av mina åsikter baserar sig på specifika händelser men jag kan säga så mycket som att jag tyckte om den. Boken var spännande och flöt på bra, väldigt lättläst och medryckande. Det hände ett par gånger att jag plockade upp boken för att bara läsa ett par sidor men innan jag visste ordet av hade jag fastnat och läst flera kapitel.

Trots att jag vid det här laget börjar bli ganska trött på dessa triangeldraman så tyckte jag att allt annat gjorde mycket för att väga upp det. Speciellt roligt var det att få se lite mer av Valentine, jag tycker om böcker där skurken inte bara är ond för ondskans skull utan att det finns lite mer djup i karaktären och det ska bli spännande att läsa fler böcker i serien och få se vad det är han gjort med Clary och Jace och vad hans planer egentligen är.

Även om jag tycker om boken är jag lite kluven till karaktärerna. Jag tycker om Clary även om jag bara inte kan förstå mig på henne ibland och sidokaraktärerna Luke, Alec och Magnus skulle jag gärna vilja läsa mer om medan den här boken inte alls gjorde något för att förändra mina åsikter om Jace som fortfarande är lika jobbig och överdriven. Har också väldigt svårt att förstå mig på Clary och Jace, borde inte det faktum att de har fått höra att de är syskon göra det lättare än så här att hålla sig borta från varandra? De är beredda att strunta i att de, i alla fall enligt vad de tror, är syskon och ursäkta mig men det är lite för sjukt för mig…

På det stora hela blir det tummen upp för Stad av Aska och jag ser fram emot Stad av Glas som kommer ut i mars.

>Vad jag tyckte om Stad av Skuggor<

4 reaktioner på ”Stad av Aska – Cassandra Clare

  1. Håller med om det där med syskon och Jace och Clary, har också svårt att acceptera det. Men jag vill också veta Valentines stora hemlighet så det har ju i alla fall Cassandra Clare lyckats med, att få oss att fortsätta läsa 😉

  2. Jag läser just nu Stad av skuggor:). Misstänkte att Clary och Jace är syskon men jag hade hoppas att författaren skulle hoppa över det sjuka. Få se vad jag tycker om andra boken.

  3. Pingback: Månadssummering – December | Bokfrossa

Lämna en kommentar