Stad av skuggor – Cassandra Clare

9789163875052
Titel: Stad av skuggor
Författare: Cassandra Clare
Originaltitel: City of bones
Serie: The Mortal Instruments #1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgiven: 2013
Sidor: 526
Betyg: 3/5

Om boken:
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv. Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en ”kille”. Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna. Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst…

Mina tankar:
Jag vet att jag läste den här första boken i The Mortal Instruments serien på engelska för några år sedan men hade nästan inga minnen alls av handlingen så det var trevligt att få möjligheten att läsa boken igen och friska upp minnet inför filmen som jag absolut tänker se men inte innan den kommer ut på dvd, jag är ingen riktig bio människa så bortsett från med några få filmundantag sitter jag hellre hemma i soffan och kikar på dem än att sitta i en ganska obekväm biosalong full med människor som prasslar med godispåsar. Nå, åter till boken ifråga.

Stad av skuggor är en spännande och fantasifull young-adult urban fantasy där handlingen känns ny. Författaren målar upp en levande värld med skuggjägare, demoner och andra varelser som lever sida vid sida med oss vanliga människor utan att vi har en aning om deras existens. Jag hoppas på att vi får se mer av skuggjägarnas eget hemland längre fram i serien som målas upp som en vacker idyll, ett slags edens paradis. Min favoritdel i boken måste vara plot twisten! Vad man än kan tycka om twisten på slutet så är den oväntad och sådant gillar jag och framförallt beundrar jag författarens mod för att hon vågade, jag kan tänka mig att hon fått ta en hel del kritik för det beslutet.

Boken var tillräckligt bra för att jag skulle sluka den snabbt men av någon anledning lyckades den trots det inte riktigt gripa mig. Karaktärerna är inte dåligt skrivna men jag saknar det där lilla extra som får mig att känna med dem och bry mig om vad som händer med dem,  Jace överdriva attityd hade jag dessutom ganska svårt för och jag tror jag skulle tyckt lite bättre om boken om han hade tonats ner lite för jag tyckte han var rätt jobbig. I vilket fall ska det bli spännande att se vad som händer i nästa bok och jag är väldigt nyfiken på filmtolkningen av denna.

5 thoughts on “Stad av skuggor – Cassandra Clare

  1. Pingback: Månadssammanfattning – September | Bokfrossa

  2. Pingback: Stad av Aska – Cassandra Clare | Bokfrossa

Kommentera

