Torka aldrig tårar utan handskar 3: Döden – Jonas Gardell

13044194_O_1
Titel: Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden
Författare: Jonas Gardell
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2013
Sidor: 291
Betyg: 4/5

Det här är berättelsen om mina vänner. Om Paul och Bengt, Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin. De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu. Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande och om förnedring och om svek men också en berättelse om kärlek som trotsar allt. För du vet hur det är: Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen! Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av de som överlevde. Jag ville bryta tystnaden. Jag har gjort det nu.

Det här var ett starkt avslut på en trilogi som berört alla som läst den. Boken är lika känslosam som de tidigare och jag är tacksam för att det här är en historia som berättats och att den fått den uppmärksamheten den fått i Sverige så att vi påminns om vad som hänt och inte tillåts glömma. Jag som är för ung för att ha varit med under den här tiden blir illa berörd över hur människor behandlades men samtidigt är jag inte särskilt förvånad, än idag behandlas människor som på något sätt inte följer ”normen” illa och bemöts med fördomar och skällsord. Vi borde veta bättre än så. Vi borde vara bättre än så.

2 reaktioner på ”Torka aldrig tårar utan handskar 3: Döden – Jonas Gardell

  1. Pingback: Döden (Torka aldrig tårar utan handskar, #3) » C.R.M. Nilsson

  2. Pingback: Månadssammanfattning – Augusti | Bokfrossa

Lämna en kommentar