Smakbit på Söndag – Den vita katten

6473057481_ce462009e6_o

Veckorna går snabbt nu, lite för snabbt. Det är redan söndag igen och på söndagar delar vi med oss av smakbitar. Den här veckans smakbit kommer från Den vita katten, första boken i Holly Blacks serie Berörarna. Jag blev glatt överraskad när jag började läsa boken, faktiskt mycket bättre än vad jag nog hade väntat mig. Det är inte ofta jag läst en övernaturlig ungdomsserie där familjerelationer tar mycket större plats än kärlek.

litenden-vita-katten_163487651Mamma förklarade svindleriets grunder ungefär samtidigt som hon förklarade magi. För henne var det genom magi hon fick som hon ville, och genom svindlerier hon kom undan med det. Jag kan inte få folk att älska eller hata på ett ögonblick som hon, vända deras kroppar mot dem som Philip eller ta ifrån dem turen som min andre bror, Barron, men man behöver inte vara en berörare för att vara en svindlare.
För mig är magin ett stöd, men svindleriet är allt.
Det var mamma som lärde mig att om man ska blåsa någon – med magi och kvicktänkthet, eller bara kvicktänkthet – måste man känna offret bättre än han känner sig själv.

19 thoughts on “Smakbit på Söndag – Den vita katten

  1. Tusen takk for smakebiten, Gia! Morsomt at du deler fra akkurat denne boken, for jeg kjøpte både denne og oppfølgeren på salg(rea) i forrige uke 🙂

    Kom gjerne innom søndagens innlegg hos meg og gi en stemme til den smakebiten du likte best. Nå skal jeg lese omtalen din av denne trilogien 🙂 Jeg er spent på å se om du likte den.

Kommentera

