De odödligas sång – Julie Kagawa

9789164080981Det här har jag väntat på och lyckan var stor när jag äntligen fick hålla den sista boken i trilogin Edens Blod i mina händer. En dystopi med vampyrer, klart jag gillar den!

Tillsammans med Kanin och Schakalen fortsätter Allison sin jakt på den galna vampyren Sarren som vill släppa lös en ännu värre fasa i en värld som redan nu är lagd i ruiner. Ingen av dem är säkra på att kunna lyckas stoppa honom men de vet att de måste försöka, oavsett vad priset för det kan tänkas bli.

Jag vet att jag sagt det förr med de tidigare böckerna i trilogin men det är något med speciellt dialogerna som skaver i mig när jag läser. Nu har jag inte läst dem på originalspråket så jag vet inte om det är där problemet ligger eller om det är den svenska översättningen som skulle behövt jobbas lite mer på men när det kommer till dialogerna så känns rytmen och meningsbyggnaderna stela och klumpiga. Jag hakar upp mig där flera gånger under läsningens gång med en känsla av att det är något som inte stämmer.

Bortsett från det så gillar jag fortfarande boken, det är en actionfylld och spännande berättelse som sker i en mörk förvriden värld som är intressant uppbyggd. Jag har en känsla av att Julie Kagawa hela tiden vetat vad hon vill med sin berättelse och lyckas hålla sig på banan hela vägen och stegvis bygga på berättelsen. Det är en mörk värld med mörka karaktärer men hela tiden finns ändå ett litet hopp om att det ska gå att vända lite på allt och förändra balansen i världen. Det är intressant och jag gillar det.

Slutet kom lite väl hastigt efter all uppbyggnad som föregått det men ändå tycker jag att slutet känns passande och värdigt den här trilogin. Jag som läsare fick ett slutet som jag är nöjd med, inga kvarvarande besvikelser eller önskningar om att något ska vara annorlunda. Nu är Edens blod och jag färdiga med varandra och det var en trevlig relation medan den varade. Jag är glad att över att stämningen och känslan från den första boken höll i sig genom hela serien och att det fick ett så lämpligt slut. Trevligt!

———————————————–
Betyg: 3.5/5
(Goodreads genomsnitt: 4.30)
| The Eternity Cure | Edens blod #3 | 392 s. | Harper Collins Nordic | 2015-08 |
| Harper Collins | Adlibris | Bokus |

Lämna en kommentar