Det slutna ögat – Belinda Bauer

bauer_det_slutna_ogat_omslag_inb_0Jag har tyckt om allting jag läst av Belinda Bauer, hon är en av författarna som lyckades få mig att börja uppskatta kriminalromaner efter att länge ha skytt dem som pesten, så jag var väldigt pepp på att läsa den här boken när jag såg att den skulle komma ut på svenska nu i höst.

Boken handlar om försvunna barn, en flicka och en pojke. Alla utom de inblandade har gett upp hoppet om att hitta någon av dem. Kriminalkommissarie John Marvel som utredde flickans försvinnande kan inte ge upp om fallet och släppa henne. Det olösta fallet är en nagel i ögat på den otrevliga och människoföraktande polisen. Pojken har ingen som slåss för honom längre men hans mamma vägrar släppa greppet om honom, hon har brutit ihop och sitter ofta vid spåren pojken lämnade i den våta cementen utanför familjens hus den dagen han försvann. Det här är en mörk bok om udda och trasiga människor och medium.

Förväntningarna var skyhöga men vet ni vad? För första gången blev jag besviken av något Belinda Bauer skrivit, det här gick tyvärr inte riktigt hem hos mig. Det var inte alls vad jag väntade mig av henne och uppskattade inte förändringen i sättet hon tidigare skrivit sina böcker, här har hon blandat in ett ockult inslag genom att låta medium spela en del i handlingen. Först gav jag boken 3 stjärnor i betyg på Goodreads direkt när jag hade läst den men nu i efterhand börjar jag undra om jag kanske var lite för generös. Jag gillar att läsa om mystiska och övernaturliga saker, jag brukar bli positivt överraskad när det dyker upp sådana element i en roman där jag inte hade väntat mig att det skulle förekomma. Här känns det dock lite klumpigt gjort och något med det funkar inte riktigt för mig den här gången. Jag gillar det inte och tycker boken skulle ha varit bättre om Bauer skippat det.

Boken är egentligen inte dålig, Belinda Bauer kan bygga en story och skapa intressanta karaktärer. Hade inte mina förväntningar varit så annorlunda mot vad jag fick så tror jag att jag skulle ha tyckt mycket bättre om den.

———————————————–
Betyg: 3/5
(Goodreads genomsnitt: 3.98)
| originaltitel: The shut eye | 292 s. | Modernista | 2015-08 |
| Adlibris | Bokus |

Lämna en kommentar