En förtrollad ö – Nora Roberts

9789100149888Det finns några författare jag mer eller mindre läser per automatik, där jag kastar mig över alla nya böcker. Nora Roberts är en sådan författare. Kritiker kan muttra om massproducerade böcker som mer eller mindre har ungefär samma innehåll men det bryr jag mig inte om. Nora Roberts är en mästare på sitt område, att skriva trevliga lättlästa böcker som alltid fungerar toppen för mig som avkopplande underhållning.

En förtrollad ö är första delen i trilogin Three sisters island, en bokserie där jag förmodar jag att vi i vardera del kommer få följa en av de härliga kvinnor som dyker upp i första boken. Nell, Mia och Ripley. Nell har problem som hon varit på rymmen från länge nu men redan på färjan till den lilla ön Three Sisters Island känner hon att hon har hittat hem. Hon faller pladask för den vackra ön och när hon lyckas få arbete i caféet i bokhandeln bestämmer hon sig för att stanna. Mia som driver bokhandeln blir snabbt en vän istället för bara en chef och den charmige polisen Zack lyckas krypa under huden på henne och hans syster Ripley kan Nell inte heller låta bli att tycka om. Tyvärr börjar hennes förflutna hinna ikapp henne så frågan är om hon och hennes nyfunna vänner är tillräckligt för att ta itu med det en gång för alla.

Som ni redan förstått så gillar jag alltid hennes böcker och blev inte besviken den här gången heller för det här är verkligen en typisk Nora Robertsbok där lite magi vävs in i en vacker miljö med intressanta människor. Det är så mysigt och trevligt och jag blir aldrig trött på att läsa berättelser om vänskap, systerskap och kärlek. Visst blir det lite stereoskopiskt men jag måste säga att jag inte tror jag läst en enda bok från henne där jag inte tyckt om karaktärerna, kvinnorna är alltid starka och kapabla och männen trevliga och vettiga. Det är enkelt att gilla dem och jag trillar dit varenda gång, hon vet definitivt hur man ska bygga sina karaktärer för att vi ska fästa oss vid dem. Miljöbeskrivningarna är en annan av hennes styrkor, jag börjar drömma mig bort och skulle gärna vilja uppleva hennes Three Sisters Island själv.

Slutet kom lite hastigt dock, det var en lång uppförsbacke innan saker började hända och sedan tog det slut väldigt snabbt. Det gör dock inte så mycket för jag vet ju att jag har två till böcker att se fram emot.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.18)
| Dance Upon the Air | Three Sisters Island #1 | 324 s. | Albert Bonniers förlag | 2015-06 |
| Adlibris | Bokus |

Lämna en kommentar