Millie Birds bok om döda saker – Brooke Davis

9789100144982För ett tag sedan fick jag ett mail från Albert Bonniers förlag där de frågade om jag ville ha en överraskningsbok, jag älskar när det dyker upp överraskningar i brevlådan och tackade såklart ja. Boken som dök upp var Mille Birds bok om döda saker av Brooke Davis. Det var kärlek vid första ögonkastet när jag öppnade paketet och såg hur fin denna lilla skönhet var. Varma mustiga färger som definitivt får mig att tänka på Australien där denna bok utspelar sig.

Vi får huvudsakligen stifta bekantskap med tre personer. Sjuåriga Millie som miste sin pappa och nu lämnar hennes mamma henne i ett köpcenter och sedan försvinner. Åttiosexårige Karl, en föredetta maskinskrivare som förlorat sin fru och sedan har vi Millies åttiotvååriga granne Agatha som inte lämnat sitt hus sedan hon blev änka. Deras vägar korsars och tillsammans ska de försöka hjälpa Millie att hitta sin mamma igen och det för dem på en händelserik resa genom Australien.

Den här boken är varm, långsökt och lite tragedikomisk på ett sätt som påminner mig lite om Fredrik Backmans böcker och kanske lite om Jonas Jonasson också. Sådär som att det nästan blir lite för mycket, att jag inte riktigt köper sannolikheten i handlingen men kanske främst har svårt att se karaktärerna som verklighetstrogna. De blir nästan karikatyrer istället för vanliga människor. Trots det gillar jag det ändå. Jag gillar det riktigt mycket. Det är en fin berättelse om kärlek och sorg som går rakt in i hjärtat, det är en bok jag kommer minnas och rekommendera alla att läsa. När jag precis läst ut boken tyckte jag att det var ett lite otillfredsställande slut. Det tar slut ganska plötsligt och jag kände att jag gärna hade velat få följa med lite längre på deras resa och fått ta en större del av vad som händer sedan men kanske är det perfekt att det slutar där det gör och att vi får använda fantasin istället för att få allt skrivet på näsan. Jag lämnas med en varm känsla när jag vänt det sista bladet, det var verkligen en bok som levde upp till benämningen feelgood.

———————————————–  

Betyg: 4+/5

(Goodreads genomsnitt: 3.51)

| Lost & Found | 250s. | Albert Bonniers förlag | 2015-06 |

| Adlibris | Bokus |

One thought on “Millie Birds bok om döda saker – Brooke Davis

  1. Pingback: Millie Birds bok om döda saker av Brooke Davis | Lottens Bokblogg

Kommentera

