Den glömda rosenträdgården – Marita Conlon-McKenna

13058337_O_1Den glömda rosenträdgården utspelar sig huvudsakligen på den irländska landsbygden. Molly har oväntat förlorat sin make i en hjärtinfarkt och nu står hon ensam med deras stora drömhus och vet inte hur hon ska kunna betala av lånen utan honom. Hon fruktar att hon ska behöva sälja huset, för hur ska hon orka ta hand om det själv och ha råd att betala alla kostnader det gamla huset innebär? Hon intalar sig själv att det bästa vore att sälja det men hela tiden försöker hon skjuta upp det. På ägorna i närheten av en gammal stuga som tillhörde trädgårdsmästaren som en gång arbetade här hittar hon en gammal förfallen rosenträdgård och hon kan inte släppa tanken på att försöka rusta upp den och återställa den till sin forna glans. Till sin hjälp har hon Kim, systerdottern som efter att ha förlorat jobb, pojkvän och bostad tillfälligt flyttar ut till mostern på landsbygden.

Jag har inte läst något av den irländska feelgood författaren Marita Conlon-McKenna tidigare men jag har hört mycket gott om hennes tidigare böcker, framförallt Kockskola för ensamma hjärtan som jag länge tänkt att jag ska läsa, så jag hade ändå hunnit få lite förhoppningar om vad jag kunde förvänta mig av henne. Lyckligtvis blev jag inte det minsta besviken, boken var precis allt jag hade hoppats på. Precis som utlovat är Den glömda rosenträdgården full av irländsk landsbygdscharm, det är en fin och mysig måbra bok med fötterna på jorden. Det här är något man läser med ett leende på läpparna för trots att karaktärerna har svårigheter att handskas med i livet så invaggas man ändå i tryggheten om att oavsett vad som händer så kommer det att ordna sig för dem till slut. Den glömda rosenträdgården är perfekt bok att krypa upp med när man behöver koppla av efter en lång dag.

———————————————–
Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.82)
| The Rose Garden | 328 s. | Norstedts | 2015-04 |
| Adlibris | Bokus |

2 reaktioner på ”Den glömda rosenträdgården – Marita Conlon-McKenna

  1. Vad kul att Conlon-McKenna kommit ut med en ny bok och i svensk översättning. Den hade jag missat. Jag har läst hennes andra böcker som översatts så den här vill jag gärna också läsa. Tack för tipset!

  2. Pingback: Den glömda rosenträdgården | Bak bok mat

Lämna en kommentar