Den försvunne hjälten – Rick Riordan

9789163882869Jag har faktiskt inte läst alla böckerna som Rick Riordan har skrivit om Percy Jackson, vet inte riktigt varför jag kom av mig i läsningen men nu när jag återbekantar mig med hans värld där mytologin faktiskt inte bara är sagor blir jag definitivt sugen på att ta upp serien så det kan nog få bli sommarens projekt. Den är absolut en av serierna man bara måste läsa klart.

Den försvunne hjälten är första delen i Olympens hjältar och handlar om Jason, Piper och Leo som ovetande om vad de är blir attackerade under en skolutflykt till Grand Canyon och förs till halvblodslägret där de börjar få veta vilka de är. Det är dock bara början, en gudinna saknas och gudarna har brutit kontakten med sina barn. Percy Jackson tycks ha gått upp i rök och Jason har förlorat alla sina minnen, han vet inte ens vem han är men ändå ska han tillsammans med Piper och Leo ge sig ut på ett uppdrag som varken verkar enkelt eller ofarligt.

Det är som upplagt för ett actionfyllt äventyr och det är precis vad vi får, det händer hela tiden de tre vännerna något och Riordan skriver allt på ett så roligt och fantasifullt sätt att man lätt dras med i handlingen. Jason, Piper och Leo turas om att stå i centrum i de olika kapitlen, jag gillar väl inte alla tre lika mycket men det är ändå intressant att få se det ur fler perspektiv och lyckligtvis blir det aldrig rörigt med hoppandet mellan dem.

Jag minns Percy Jackson som lite bättre än det här men med det sagt så gillar jag ändå boken och ska absolut läsa den andra delen som Bonnier Carlsen gav ut samtidigt som den första, stort plus på det! Mytologi har alltid fascinerat mig, särskilt den grekiska, och det är roligt att få dyka ner i världar där författare ger dem nytt liv. Väldigt trevlig och lättläst bok ni säkert kommer uppskatta om ni gillade serien om Percy Jackson.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.35)
| The lost hero | Olympens hjältar #1 | 624 s. | Bonnier Carlsen | 2015-04 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “Den försvunne hjälten – Rick Riordan

  1. Oi, jeg skrev faktisk masteroppgave om denne boken! Jeg er litt omvendt av deg, jeg likte den forsvunne helten bedre enn Percy Jackson-bøkene (skal sies at jeg bare har lest den første). Tror kanskje det rett og slett er fordi karakterene i Den forsvunne helten er litt eldre? Selv om bøkene er veldig uskyldige, føles karakterene likevel modnere, synes jeg. Jeg er nok ikke helt i målgruppa, men Den forsvunne helten var veldig underholdende.

Kommentera

