A Vampire’s Christmas Carol – Cynthia Eden

vampirechristmascarolTitel: A Vampire’s Christmas Carol
Författare: Cynthia Eden
Utgiven: 2013
Sidor: 74
Betyg: 2/5

Vi känner alla igen A Christmas Carol. Har man inte läst boken så har man med största säkerhet sett någon av alla otaliga versioner som sänts på tv under åren. Även i böckernas värld har det lånats flitigt från Charles Dickens klassiska verk, senast jag stötte på det var när jag nyligen jag läste Cynthia Edens novella ”A Vampires Christmas Carol”.

I jultider blir Ben Prescott blir överfallen och förvandlad till vampyr, opraktiskt nog under kvällen han tänkt fria till sin flickvän. Alla hans planer går upp i rök, hela hans liv blir en mardröm. Som vampyr behöver man dricka blod men man behöver inte döda. Ben bryr sig inte och 10 år senare är han precis på gränsen till att bli ett riktigt monster, hopplöst förlorad och bortom all räddning. Tre besökare meddelar honom att han får en sista chans till bättring- En demon tvingar Ben att återuppleva sitt förflutna, ett spöke visar honom den nutid han skulle kunna ha och en shifter avslöjar vilket mörker som väntar i Bens framtid om han inte ändrar sig. Natten mot julen ska han bestämma hur han vill att resten av hans liv ska se ut.

Jag tycker om paranormal-romance men den här novellan var ganska tråkig. Den var dessutom väldigt förutsägbar vilket förmodligen inte hade gjort så mycket om den kunnat förmå mig att känna något för karaktärerna men som det var nu hade jag svårt att bry mig om vad som hände med dem. Trevlig tanke men det här fungerade inte riktigt för mig, den var okej och passade ganska bra som slöläsning mellan böcker men inte mer än så. Synd, för Cynthia Eden brukar annars vara riktigt bra på att skriva smaskiga böcker om övernaturliga varelser.

2 reaktioner på ”A Vampire’s Christmas Carol – Cynthia Eden

  1. Pingback: Månadssummering – December | Bokfrossa

Lämna en kommentar