De skandalösa – Simona Ahrnstedt

9781352_de_skandloscmyk_9273

Gillar ni historisk romantik? Då tycker jag ni ska ge De skandalösa av Simona Ahrnstedt en chans. Under midsommarhelgen slukade jag den här riktigt smaskiga kärlekshistorien som utspelar sig i vacker slottsmiljö, romantiskt men inte oskyldigt med sina skickligt beskrivna sexscener som aldrig känns tillgjorda.

Boken styrka är de intressanta karaktärerna som fick mig att le många gånger under läsningens gång. Vilken härlig bok! Jag läser en hel del romantik av utländska författare så det är riktigt roligt att se en svensk författare lyckas. För lyckas gör hon verkligen! Hade knappt hunnit lägga ifrån mig den innan jag kastade mig på datorn för att införskaffa resten av Simonas böcker.

Fast trots att jag älskar sådana här berättelser och tycker att den här boken är en av de bästa jag läst på sistone så skulle jag gärna se lite variation i romantik-genren för visst har vi sett det här många gånger förut? En fattig kvinna som haft det svårt och blivit sviken av män blir räddad av den rika mannen och lyckas få honom trogen.

I historisk romantik förstår jag varför det är mycket lättare att använda det här konceptet men visst måste det ha funnits några undantag även då? Det mest intressanta i boken tyckte jag var relationen mellan de båda unga kvinnorna som förekommer, det är inte ofta man får läsa sådana här böcker där det förekommer lesbiska relationer. Så tummen upp för det!

När jag läste undrade jag vid ett par tillfällen om boken varit lite påskyndad från förlagets sida för att snabbt komma ut på marknaden? Den borde ha fått ytterligare en korrekturläsning för jag som vanligtvis inte lägger märke till stavfel hittade några sådana, borttappade ord och felaktiga meningsuppbyggnader. Lyckligtvis var det inte så många att det störde läsningen för mig, jag tycker fortfarande att boken var riktigt bra.

Genom booked fick jag den här hemskickad från Damms förlag och de skriver så här om den:

En man känd för sitt depraverade liv… Greve Gabriel Gripklo har det mest skandalösa av rykten. Han är inte främmande för något och han har inga skrupler vare sig det gäller, sex, kvinnor eller nöjen. En kvinna som förlorat allt… Magdalena Swärd, en hårsmån från att vare den eviga ungmön, dessutom bedragen och skandaliserad tvingas tacka ja till en anställning som sällskapsdam. Ett hemligt avtal. Under några sommarveckor ska hon följa med en ung bortskämd friherrinna till det mytomspunna slottet Wadenstierna. Ett äktenskap med greven ligger i potten. Magdalena representerar allt Gabriel ogillar mest med kvinnor. Greven står för allt det hon föraktar hos män. Men ett hemligt avtal får oanade konsekvenser och Magdalena och Gabriel finner sig snart indragna i en passionerad, förbjuden och alltmer skandalös romans.

4 reaktioner på ”De skandalösa – Simona Ahrnstedt

  1. Pingback: Läst i Juni | Bokfrossa

  2. Pingback: Betvingade – Simona Ahrnstedt | Bokfrossa

  3. Pingback: Top Ten Tuesday – Nya författarbekantskaper 2013 | Bokfrossa

Lämna en kommentar