Kvinnan som stal mitt liv – Marian Keyes

13064369_O_1Marian Keyes är en författare jag haft i bokhyllan länge men som jag ändå aldrig läst någonting av, jag vet inte varför hon alltid blivit bortprioriterad men när jag såg att hon kom ut med en ny bok denna vinter kände jag att det var dags att ge henne en ärlig chans. Jag behövde inte läsa många sidor i Kvinnan som stal mitt liv innan hon hade fångat in mig och gett mig en känsla av att hon nog kan vara riktigt bra även om just denna bok kanske inte riktigt tog mig med storm.

Kvinnan som stal mitt liv handlar om 40-åriga Stella Sweeney från Dublin som blir totalförlamad i en ovanlig sjukdom. Under tiden på sjukhuset träffar hon en stilig läkare som hon blir förälskad i och som får henne att inse att sitt äktenskap inte är mycket att hurra för. Hon sticker till New York för att skriva klart en självhjälpsbok inspirerad av sjukdomen, med sig har hon läkaren och sina två tonåringar. Livet i strålkastarljuset är dock inte alltid en dans på rosor.

Jag tycker om sättet Marian Keyes skriver, hur hon bygger upp och berättar sin historia. Däremot så skaver karaktärerna lite hos mig, jag vill tycka om dem men de är mestadels ganska jobbiga och det händer lite då och då under läsningens gång att jag blir irriterad och skulle vilja ruska lite vett i dem. För att vara vuxna är de väldigt naiva och ibland känns det som att de aldrig kommit förbi tonårsstadiet, framförallt inte Stella. Bortsett från det gillar jag ändå boken, det är en trevlig berättelse som kanske mått bättre av att kortas ner något men den går ändå hem hos mig.

———————————————–
Betyg: 3/5

(Goodreads genomsnitt: 3.55)
| The woman who stole my life | 461 s. | Norstedts | 2015-01 |
| Adlibris | Bokus |

Lämna en kommentar