Garnethill – Denise Mina

garnethill

Garnethill handlar om Maureen O’Donnell som blev utsatt för sexuella övergrepp som barn, något hon och familjen förträngde men som längre fram i livet ledde till att hon bröt samman och blev inlagd på ett mentalsjukhus. Vi får träffa Maureen när hon precis har bestämt sig för att avsluta förhållandet med den gifta terapeuten Douglas, något hon inte får en chans att göra för en morgon när hon vaknar hittar hon honom död i sitt vardagsrum. Har hon själv dödat honom och helt enkelt inte minns det eller är det någon som försöker sätta dit henne?

Det finns böcker som får en att må bra och så har vi de där andra som kryper under huden på en och får en att känna sig smutsig, Garnethill var en sådan bok för mig. På pappret har den här boken det som brukar locka mig med deckare, huvudpersonen är inte en kriminalare eller liknande som har som arbete att utreda brott utan istället en vanlig person med en trasslig bakgrund som inte litar på polisen. Tyvärr funkar det inte riktigt den här gången, jag har lite svårt att sätta fingret på varför Garnethill och jag inte klickar men jag tror det handlar om att huvudpersonen inte lyckas övertyga mig. Hon är inte ett dugg sympatisk vilket inte brukar vara ett hinder för att tycka om en bok men i kombination med att jag inte förstår mig på hennes beslut och agerande gör att jag mest irriterar mig på henne istället. Jag förstår mig till exempel inte på varför hon envist ska hålla misstankar och bevis för sig själv istället för att delge polisen, bortsett från det första mötena hon hade med dem i början när de misstänkte henne så har hon ingen anledning att tro att de inte kan sköta sitt jobb. Jag blir så frustrerad på henne och hennes ologiska agerande som inte känns motiverade i boken.

Nej tyvärr, Garnethill var inget för mig men jag kunde ändå inte låta bli att läsa vidare för det är ändå en bok som väcker en önskan om att få ta del av upplösningen.

———————————————–
Betyg: 2/5
(Goodreads genomsnitt: 3.90)
| Garnethill | Garnethill #1 | 399 s. | Modernista | 2014-12 |
| Adlibris | Bokus |

En reaktion på ”Garnethill – Denise Mina

Lämna en kommentar