Svar på fråga: Hur bär man sig åt för att få recensionsexemplar?

recensionpolicyJag fick för ett tag sedan en fråga från en av mina läsare, hon undrade hur man bär sig åt för att få recensionsexemplar skickade till sig och svaret blev så långt att det får bli en bloggpost av det. Nu kan jag bara tala för mig själv och berätta hur jag själv gjort, andra kanske har gjort helt annorlunda.

Efter att jag bloggat ett tag och börjat få en stadig ström av läsare började jag med att ta kontakt med förlag som i sin kommande utgivning hade någon bok som jag trodde att jag skulle tycka om. I mitt mail presenterade mig själv och min blogg, jag berättade vilken bok jag var intresserad av att recensera och varför. Det var väldigt läskigt första gången, jag kände mig lite fräck men det värsta som kan hända är ju faktiskt bara att de säger nej.

Förutom att själv fråga efter recensionsexemplar händer det också att förlag och författare skickar ett mail och frågar om jag skulle kunna tänkas vara intresserad av någon bok, det är alltid roligt för då och då händer det att jag hittar riktiga guldkorn jag annars säkert skulle ha missat. Någon enstaka gång har jag även fått spontanutskick, det vill säga att något av förlagen som redan har min adress skickar en bok i hopp om att jag ska vara intresserad av att läsa den och skriva om den här på bloggen.

Kan man tänka sig att läsa en elektronisk bok är det nog enklare för numera verkar många av förlagen ha gått över till att i stort sett enbart lämna ut recensionsexemplar som e-böcker.

 

En reaktion på ”Svar på fråga: Hur bär man sig åt för att få recensionsexemplar?

  1. Jag hade nog aldrig börjat fundera på recensionsexemplar om det inte var för snälla Modernista som frågade mig om jag ville ha det som blev det första jag fick. Sen dröjde det fortfarande ett tag innan jag vågade fråga själv, det var läskigt! 😛 Men jag har bara haft positiva upplevelser av kontakten med förlag så det har varit jättekul 🙂

Lämna en kommentar