Bokbloggsjerka – Bokbaksmälla?

enhanced-12177-1397760504-26

I veckans bokbloggsjerka lyder frågan: Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på ”21 signs you´re suffering from a book hangover”? Vilket eller vilka i så fall?

Haha, jag kände absolut igen mig på många av punkterna på den där listan…

Jag har haft många bokbaksmällor i år och känner mig nu rätt trött och opepp på läsningen, inget jag påbörjar nu lyckas riktigt göra samma intryck på mig som fullpoängarna jag läst tidigare. Hittills den här månaden har jag bara läst ut 4 böcker vilket är något av ett bottenrekord… Har ni några förslag på en riktigt bra bok jag borde ge en chans?

Nåväl det var inte det jag skulle prata om utan jag skulle svara på frågan så här kommer punkterna jag tyckte träffade in på mig.

1. You’ve started to take your lingering feelings for the hero/heroine a little too seriously. – Yep…
3. You find yourself casually using the fake slang from the book in your real-life conversations. – Vilket funkar sådär när folk inte läst samma böcker…
4. You’ve started to think of “reality” as the world where the book takes place. – Ibland blir jag lite för begravd i en bok och det tar ett tag att ta sig ur den.
5. You’ve ordered everything else the author has ever written. – Ja, eller genast skyndat iväg till biblioteket och lånat hem en alldeles för stor hög med böcker.
6. And furiously researched any possibility of a sequel. – Absolut, och upptäcker jag att det planeras en räknar jag ner dagarna.
9. You keep your copy of the book with you most times, to reread your favorite bits when you have a free moment. – Ibland får åtminstone boken ligga kvar vid min favoritplats så jag kan bläddra igenom mina favoritstycken. Blir allt mindre av det nu dock när det alltid känns som att det finns nya böcker som jag måste skynda mig att läsa.
10. And the more beat-up it gets from dog-earing pages and marking passages, the more you love it. – Det var så tidigare, nu är jag nästan löjligt rädd om mina favoritböcker.
11. You feel irrationally jealous of people who haven’t read the book yet. – Definitivt men ofta kan jag komma över avundsjukan genom att läsa om boken.
17. You’ve tried to make yourself move on by starting a new book, but it just isn’t the same. – Det här händer hela tiden, jag är precis inne i en riktig lässvacka. Efter att ha läst en massa bra böcker i år känns det som att det inte finns något som fångar mig lika mycket som de gjorde…
18. Which makes you panic, because you might never find a story you love as much again. – Så mycket panik att det är svårt att välja ut en bok och ge den en ordentlig chans!
19. But, after some time, you inevitably do. – Det brukar jag alltid göra men just nu väntar jag fortfarande på en ny bokkärlek.
20. Because whether you realize it or not, there’s always room in your heart for another great book. – Självklart!
21. And the cycle starts all over again. – Jag längtar till nästa gång jag blir upp över öronen i en ny bok.

 

6 thoughts on “Bokbloggsjerka – Bokbaksmälla?

  1. Jag glömde ta med punkt nr 9. Inte för att jag bär runt på mina favoritböcker hela tiden, men jag brukar ha dem på bra och lättillgängliga platser så att jag kan läsa de bästa bitarna om och om igen.

  2. Jag har nog aldrig drabbats av bokbaksmälla, för det var nog bara 20 som verkligen stämde in på mig, läsa en ny bok! jag köper visserligen gärna fler böcker av en författare vars bok jag gillat, men inte alla och inte så att jag slänger mig över att göra det direkt.

Kommentera

