Kvinnan i svart – Susan Hill

hill_kvinnan_i_svart_omslagSusan Hill kom 1983 ut med spökskräckisen Kvinnan i svart som på senare år kanske mest uppmärksammats på nytt tack vare filmen The woman in black som gick upp på biodukarna 2012 med Daniel Radcliffe i huvudrollen.

Boken handlar om den unge advokaten Arthur Kipps som reser ut på landsbygden för att gå på advokatbyråns hädangångna klient mrs Alice Drablows begravning och samtidigt försöka reda ut hennes affärer. När han kommer till byn beter sig byborna märkligt så fort mrs Drablow och hennes ägor kommer på tal, deras vidskeplighet irriterar Arthur som inte låter sig avskräckas. Mrs Drablow har mycket papper som han måste gå igenom innan han kan resa hem så för att kunna få sina uppgifter avklarade så snabbt som möjligt bestämmer han sig för att bo i hennes ödsliga hus. Det dröjer inte länge innan han ställs inför möjligheten att spöken kanske är verkligare än vad han trott.

Det här är en bok jag gått och längtat efter så jag blev väldigt besviken när det visade sig att den inte fungerade för mig. Jag tycker att det är lite jobbigt att läsa en hyllad bok som är välskriven och känns genomtänkt men som jag ändå inte kan förmå mig att tycka om. Varje gång det händer känns det som att jag blivit bestulen på en upplevelse alla andra får vara delaktiga i.

Jag förstår varför Kvinnan i svart har blivit så uppskattad men hur jag än försökte kunde jag inte sälla mig till hyllningskören. Jag hade svårt att komma in i den och sällan har en kort liten bok på 140 sidor känts så lång. Till jag tagit mig ungefär 100 sidor in i den var det en riktigt seg läsning, efter det så vände det lite men då var det inte mycket kvar. Boken försöker förmedla en kuslig stämning men jag kunde inte känna den och handlingen var tyvärr för lätt att förutspå för att det skulle bli läskigt, en bit i förväg var det hela tiden lite för uppenbart vad som skulle hända vid varje givet tillfälle.

 Betyg: 2/5
Kvinnan i svart | Susan Hill | The woman in black | Modernista | 2013-12 | 144 s. |
| Adlibris | Bokus | Cdon |

7 reaktioner på ”Kvinnan i svart – Susan Hill

  1. Jag har varit lite halvt sugen på den här boken. När jag såg filmen och inte blev ett dugg skrämd så började jag tveka. Nu när jag läst en hel del inte så positiva tongångar om den så tvekar jag ännu mer.

  2. Jag hade också väldigt svårt att komma in i denna bok. Tyckte inte alls att den var kuslig eller skrämmande och då är jag extremt lättskrämd.

  3. Pingback: Månadssummering – Februari 2014 | Bokfrossa

  4. Pingback: Kvinnan i svart av Susan Hill - C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar