Bokbloggsjerka – Längsta bokserien?

bokbloggjerkaDå var det äntligen fredag igen. Sitter och försöker få i mig frukost och tänkte passa på att svara på veckans bokbloggsjerka. Där lyder frågan: Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen?

Jag gillar långa serier och som fantasyälskare råder det ingen brist på sådana, det har blivit många mastodontserier genom åren. Den längsta serie jag läst med fullånga böcker måste vara Robert Jordans The Wheel of Time. Den läste jag till en början på svenska där varje bok som översättes delades upp i två, så 23 svenska böcker om man räknar med den fullånga prequlen och sedan kom det 3 böcker som inte översattes till svenska så 26 böcker har jag läst i den serien…

Tyvärr dog Robert Jordan innan serien var klar men han visste att det skulle hända och ville inte lämna den oavslutad. Han hade många anteckningar och berättade bland annat för sin fru hur han hade tänkt sig att serien skulle sluta så när han gick bort anlitades författaren Brandon Sanderson för att skriva klart den. Han gjorde ett okej jobb under omständigheterna men det märktes förstås att det inte var samma författare och tyvärr blev det något av en besvikelse när det handlade om en serie jag älskat och vuxit upp med. Wheel of Time kommer alltid ha stor betydelse för mig. Ska vi köra lite trivia kan jag berätta att det faktiskt är tack vare dessa böcker jag senare kom att träffa min sambo som jag nu varit tillsammans med i 12år. Och nu spårade det ur från ämnet så jag tar och avslutar där. Trevlig helg allihopa!

17 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Längsta bokserien?

  1. Just fantastyförfattare hamnar tydligen ofta i långa serier. Kanske att när en gjort sig besväret att komma på en hel värld är det trist att inte få använda den ordentligt.

    • Haha nej lite mindre dramatiskt än så var det. Vi läste båda två serien och hittade ut till forum dedikerade till den, började prata lite vilket snabbt eskalerade till daglig kontakt och sedan bestämde vi oss för att träffas i verkligheten och på den vägen är det 😉

Lämna en kommentar