Stormfågel – Conn Iggulden

9789100139728Jag brukar älska historiska romaner och jag blev inte besviken den här gången heller. Conn Iggulden har än en gång satsat på ett storslaget och omfattande historiskt verk. Den här gången tar han sig an Rosornas Krig och visar oss bakgrunden till händelserna som ledde till att England fick genomlida ett blodigt inbördeskrig som pågick i 30år.

Här försöker Iggulden visa sin version av vad som kan ha hänt genom många olika personers perspektiv. Vi får följa allt från den unga franska adelsdamen Margaret av Anjou som blir Drottning av England och tvingas försöka uppväga bristerna hos sin svaga och sjuka make, till de vanliga människorna får berätta sin historia genom de engelska upprorsmännen som protesterar mot att England gett upp anspråk på mark i Frankrike och därmed tvingat dem att överge hemmen de byggt där. De har inget annat val än att återvända till ett land och en kung som svikit dem men missnöjet följer med dem och smittar av sig på den engelska befolkningen. Det visar sig att allting inte är helt svart eller vitt när vi får följa händelserna ur båda sidornas olika perspektiv men det blir också tydligt vad lite hänsyn och empati den rika adeln har med sina undersåtar.

De många personerna som man ska lära känna gjorde att jag tyckte att boken var lite seg att komma in i. I början hade jag svårt att hålla isär alla karaktärer som introducerades men längre in i boken släpper det lyckligtvis även om jag tycker att boken skulle ha varit ännu bättre om antalet karaktärer som får turas om att berätta sin historia skulle ha skalats ner något. Bortsett från det är det en fantastisk bok där man kan känna tiden författaren lagt ner på efterforskningen samt karaktärsbyggandet. Stormfågel är en skickligt utformad berättelse, ännu ett mästerverk från Iggulden. Jag slog igen boken och längtade direkt efter fortsättningen.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.89)
| Stormbird | Rosornas krig #1 | 435 s. | Albert Bonniers Förlag | 2014-09 |
| Adlibris | Bokus |

5 thoughts on “Stormfågel – Conn Iggulden

  1. Pingback: Sammanfattning – September | Bokfrossa

  2. Jag tycker också att boken är jättebra. (Jag läste den på engelska.)
    Jag håller med dig om att det var lite förvirrande med alla olika personer och perspektiv, men samtidigt är det så mycket som händer på olika platser och med olika personer. (Det är ju inte en maktkamp utan många på en gång.) Därför tror jag ändå att Iggulden inte hade kunnat berätta historien på ett annat sätt. Jag tycker han lyckas bra i att förmedla ett annars oerhört komplicerat historiskt skede.

Kommentera

