Bokbloggsjerka – Deckare

bokbloggjerkaI den här veckans bokbloggsjerka är frågan: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Deckare är överlag inte riktigt min grej, det är något med problemlösningen och de trasiga, trötta människorna som helt enkelt gör att det för mig räcker gott och väl med de fåtal deckare jag läser om året. Mina favoritböcker är sådana där jag kan få en liten verklighetsflykt medan deckare ofta är nästan lika jobbiga som att läsa nyheterna. Ibland är det dock trevligt att bryta av min vanliga läsning med just en deckare.

Det påstods också att det är vanligare att deckare är sämre korrekturlästa och genomarbetade än andra böcker men det är inget jag lagt märke till. Tycker man stöter på felaktigheter i alla sorters böcker och jag upplever nog att man hittar flest fel i svenska böcker men det är ju inget konstigt, det säger ju sig själv att en bok som blivit populär nog att bli översatt från ett annat språk har hunnit bli mer genomläst och kontrollerad än en bok som precis getts ut på ursprungsspråket.

14 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Deckare

  1. Jag har inte märkt att polisdeckare är sämre korrlästa, däremot finns det en hel del manus som är uppenbart tomma på idéer och som är så fulla med urgamla floskler att jag misstänker att förlagen bara släpper igenom dem för att deckare är lättsålt just nu. Trist! Och då blir det också svårare att köpa deckare för det finns ingen garanti att de är bra längre.

  2. Du kan nog ha rätt i att deckare är som att läsa nyheter. Men när jag läser deckare så kan jag i alla fall säga mig själv att det bara är påhittat 😉

  3. Ja du kanske har en poäng i att deckare är lite som nyheterna. Men av någon anledning tittar jag väldigt sällan på nyheter men deckare går bra, det är väl för att jag iaf kan komma ihåg att det inte är på riktigt så det blir inte lika hemskt 🙂

  4. Jag måste hålla med om Lotten här, för en riktigt bra deckare (som inte behöver bero på bra eller dåligt korrläst) så kan jag bli så uppslukad av handlingen att jag glömmer allt annat för en stund!

    Men har så svårt att tro att deckare ska tillhöra en genre där det är sämre korrekturlästa än andra genrer. Alla genrer är nog lika dåligt korrlästa, för jag har stött på dåligt korrlästa, översatta eller inte, böcker som inte varit deckare!

  5. Jag håller med om att deckare kan vara lika jobbiga att läsa som nyheterna. När jag var yngre läste jag mycket deckare, men jag har överdoserat nu så jag läser inte lika mycket deckare som jag gjorde förr.

  6. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

Lämna en kommentar