De odödligas hunger – Julie Kagawa

9789164098122De odödligas hunger är andra delen i Julie Kagawas trilogi Edens Blod. Jag tyckte om den första delen, De odödligas regler, och uppföljaren gjorde mig inte besviken.

Allison Sekemoto fick välja mellan att dö eller bli vampyr, hon valde det sistnämnda och nu är hon på jakt efter vampyren som tagit hennes skapare Kanin, härskarvampyren som förvandlade henne och lärde henne vad hennes nya liv innebar. Blodsbandet lockar på henne, liksom drömmarna om vad Kanin får uppleva i händerna på sin tillfångatagare Saren. Jakten för henne till hennes hemstad, platsen där hon levde på gatorna och stal vad hon behövde för att överleva de hårda förhållandena man behövde leva under om man inte valde att låta vampyrerna dricka ens blod. Det var platsen där hon blev överfallen av de zombieliknande sjuka människorna som finns utanför murarna, platsen där hon förlorade sitt gamla liv och återuppstod som vampyr.

Jag har fortfarande problem med att Kanins namn, jag antar att det på engelska är en omskrivning av Canine men en läskig, mäktig härskarvampyr som heter Kanin fungerar helt enkelt inte på svenska. Sedan är det tyvärr någonting med översättningen som inte känns helt klockren ibland, ordvalen och rytmen i framförallt vissa dialoger får det att kännas lite stelt och krystat. Lyckligtvis påverkar det inte berättelsen allt för mycket. Jag tyckte om första boken men jag tror jag tycker ännu bättre om denna, att den var lite seg att komma in i gör inget för sedan tog det fart och blev spännande. Det är uppfriskande att läsa om vampyrer som är de blodtörstiga monster man tidigare förväntade sig att de skulle vara. Inte ens seriens hjältinna Allie som försöker vara ett bättre monster är någon mjuk och go liten harmlös vampyr. En del av skillnaden kan förstås härledas till att det här är en Post-Apokalyptisk berättelse istället för Urban Fantasy och Paranormal vilket är de vanliga genrerna där jag brukar läsa om vampyrer. Det här är mörkare, lite råare och jag gillar det!

———————————————–
Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.37)
| The Eternity Cure | Edens Blod #2 | 428 s. | Harlequin | 2014-08 |
| Harlequin | Adlibris | Bokus |

2 reaktioner på ”De odödligas hunger – Julie Kagawa

  1. Jag gillar verkligen denna serie men jag kan inte ta honom seriöst med namnet Kanin, det bara går inte och jag fnissar till varje gång jag läser Kanin.

  2. Pingback: De odödligas hunger av Julie Kagawa - C.R.M. Nilsson

Lämna en kommentar