Bokbloggsjerka 17 – 20 oktober

bokbloggjerkaI den här veckans bokbloggsjerka undrar Annika vilken bok man inte bör känna till något om innan man börjar läsa den. Jag kanske tolkar det här för bokstavligt som i att inte veta någonting alls om boken, överhuvudtaget. Dvs, inte läsa baksidetexten osv. Med min tolkning blir det för mig en riktigt svår fråga för jag är en sådan som vill ha åtminstone en grundläggande uppfattning om vad boken handlar om innan jag kan bestämma mig för om jag vill lägga ner tid på att läsa den eller inte. Det händer alltså inte ofta att jag plockar upp en bok och börjar läsa utan att ha någon aning om vad den handlar om, allra minst läser jag baksidetexten eller informationen hos förlag och online affärer. Skulle jag ändå försöka nämna en bok så får det bli Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart, skulle man veta för mycket om den skulle man gå miste om hela poängen med boken.

Innan jag började bokblogga hade jag ingen aning om att det var så många som till exempel föredrar att läsa en bok enbart utifrån andra personers betyg eller rekommendationer. Det finns ju så otroligt mycket böcker där ute och många av dem är bra men långt ifrån alla av dessa passar mig, alltså läser jag baksidetexten för att få en aning om vad boken handlar om och så kikar jag gärna in på goodreads för att kolla betyget boken fått innan jag bestämmer mig om den är värd min tid eller inte. Att man ibland kan bli lite spoilad genom baksidetexten gör mig inget såvida det inte är en stor grej som avslöjar allt som kommer att hända.

När det kommer till trilogier, serier och liknande så läser jag däremot inte baksidetexterna, där behövs det inte för gillade jag den första boken fortsätter jag läsa per automatik.

16 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 17 – 20 oktober

  1. Den andra som nu nämnt boken (Kanske är det allt du behöver veta) i denna fråga. Ett slut som verkar vara värt att hålla hemligt helt klart. Visst har du rätt i att det kan vara vanskligt att endast gå efter hur böcker betygssätts/rekommenderas, lite mer än utöver det behöver man ju veta för att få ett hum om hur boken kan passa för den som skall läsa den.

  2. Jag vill ju inte heller läsa utan att ha en uppfattning om vad boken handlar om, men eftersom jag ofta tycker att det är för mycket spoilers i baksidestexterna (främst på deckare) blir det en kompromiss, jag läser lite av den men inte hela 😉

  3. Inte läst ditt exempel där. Brukar kanske se lite på betyg på bokbloggar sedan jag började blogga men inte läsa så mycket mer om jag är sugen på att läsa boken själv, sedan läser jag gärna vad andra tyckt efteråt 🙂 Inte läst ditt exempel dock.

  4. Jag vill också veta lite om boken innan jag börjar läsa, men vill inte få stora saker (som vem som är mördaren eller vem som dör) avslöjade. Tycker baksidestexterna brukar hålla på sig, men filmtrailers gör ofta att jag inte vill se en film eftersom de avslöjat för mycket väsentligt.

  5. Jag är skeptisk till andras åsikter och betyg, håller mig hellre till baksidestext och, precis som för dig, serier där jag gillar den första boken fortsätter jag läsa, om inte följande böcker gör mig besviken.

Lämna en kommentar