Ett så starkt ljus – Lyra Ekströ Lindbäck

9789174995602_200_ett-sa-starkt-ljusEtt så starkt ljus handlar om Sara och hennes förälskelser som inte leder någonstans för hon verkar ha oturen att falla för kvinnor som inte vill eller kan ge henne det hon vill ha. Allting tar slut innan det har börjat och så står Sara där, ensam och ledsen. Sedan träffar Sara C och det hon känner för hen är starkare än något annat, hennes begär blir nästan till en paralyserande besatthet som inte blir lättare av att C inte mår bra.

Ett så starkt ljus är en bok där jag tycker att det egentligen inte händer så mycket, det nosas i utkanten av något potentiellt stort men det kommer aldrig riktigt dit. Ändå är det en fin bok om hur svårt det kan vara att längta, att vilja ha någon som inte känner samma sak. Något som är svårt för alla men kanske ännu mer komplicerat när du inte är hetero men lever i en heteronormativ värld. Boken är långsam och även om den är ångestfylld är den det på ett lågmält och kontrollerat sätt, på något sätt lyckas den förmedla problemen huvudkaraktären Sara har med en slags melankolisk värdighet. Det är fint men tyvärr lyckades inte boken gripa tag i mig men jag tycker om att den skildrar karaktärer utanför heteronormen, det händer inte så ofta. Enligt mig är det språket i boken som är bokens styrka, jag tycker om att läsa vackra formuleringar och finurliga beskrivningar och här får jag precis det.

———————————————–
 Betyg: 2.5/5
(Goodreads genomsnitt: -)
| Ett så starkt ljus | 262 s. | Modernista | 2014-10 |
| Adlibris | Bokus |

Lämna en kommentar