Bokbloggsjerka – standalones eller bokserier?

bokbloggjerka I veckans bokbloggsjerka ställer Annika frågan: Läser du helst standalones eller bokserier?

Vad jag föredrar varierar väldigt, bäst blir nog en blandning av båda delarna.  Jag älskar bokserier, mina favoriter har nästan alltid varit serier. De ger mig möjligheten att få fördjupa mig ännu mer i karaktärerna och få följa dem under en längre tid, dessutom kan författarna göra så mycket mer av handlingen när de får utrymme till det. Samtidigt så tycker jag väldigt mycket om standalones eftersom de inte gör att jag binder upp mig till ännu en serie, jag har så många påbörjade som jag inte hunnit läsa ikapp med att jag är lite rädd för att starta nya. Blir det för många böcker i en serie tappar jag ofta suget lite, jag känner mig helt enkelt lite mätt på storyn efter ett tag.

Fristående böcker gör också att författaren får lägga mer krut i berättelsen eftersom allt ska berättas i en enda bok vilket är ett stort plus. För mig är den stora nackdelen med serier att de ibland får pågå lite för länge så storyn vattnas ur, fantasyförfattare är till exempel mästare på att dra ut på serierna för länge men det är ändå den genre jag helst läser som serie. Deckare som jag har lite svårt för föredrar jag som fristående böcker så att jag inte behöver känna pressen från mig själv att ta mig igenom en hel sådan serie, de har ju en tendens att bli rätt långa med. Trilogier är ett rätt bra mellanting, de blir en fördjupning i karaktärer och handling utan att pågå för länge.

17 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – standalones eller bokserier?

  1. Jag gillar kortare serier, så man inte behöver vänta i 10-15 år på att få ett avslut. Då föredrar jag att hitta en redan avslutad serie men kan inte plöjja för många serier på rad utan måste variera mig lite.

Lämna en kommentar