Den mörkaste hemligheten – Alex Marwood

marwood_den_morkaste_hemligheten_omslag_inbAlex Marwood är en författare som i mina ögon mest förknippas med mörka berättelser med trasiga människor som haft det svårt. Den mörkaste hemligheten är min tredje bekantskap med författare vars tidigare böcker Onda flickor och Granne med döden gjorde avtryck hos mig. Tillsammans med Belinda Bauer och Gillian Flynn är Alex Marwood en författare som hjälpt till att vinna över mig till de deckarfrälsta läsarnas skara.

Det är en dyster berättelse som kretsar krig idiotiska självupptagna vuxna och barn som far illa. Den treåriga flickan Coco, identisk tvilling till systern Ruby, försvinner från sin fars 50års fest och det väcker en stor uppståndelse i media som det så ofta blir när det handlar om barn och rika inflytelserika människor.

I början blir jag lite förvirrad för redan från början slängs det in många karaktärer samtidigt som handlingen utspelar sig under två olika tidpunkter, tiden då Coco försvinner och helgen då sanningen ska uppdagas. Det släpper dock ganska snabbt och jag sugs in i handlingen, och författaren lyckas snyggt runda ihop slutet som i sådana här hoppande böcker annars lätt kan bli lite halvdant.

Mina favoriter bland kriminalromanerna är sådana som denna, där vi följer offer och inblandade människor. Kort sagt uppskattar jag att slippa läsa om trötta kriminalare som ska lösa något brott, faktarabblande och insyn i polisarbete är helt enkelt inget för mig. Det här gillar jag däremot. Det är en otäck psykologisk thriller som suger tag i mig och blir desto mer obehaglig då jag inte alls har svårt att föreställa mig att det finns vuxna som dessa som inte borde ha skaffat barn överhuvudtaget. Jag gillade verkligen den här boken som lyckades hålla mig känslomässigt engagerad i berättelsen.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.92)
| The Darkest Secret | 367 s. | Modernista | 2016-06 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

