Pastor Viveka och tanterna – Annette Haaland

9789100153892

I sommarsverige träffar vi på Pastor Viveka och personerna som finns i hennes församling i Stockholmsförorten Gamla Enskede. Viveka är en ganska ordinär kvinna i femtioårsåldern som har fyra barn och en man som kanske inte riktigt drar sitt strå till stacken. Hon har börjat tröttna på en tillvaro där hon ska finnas till för alla andra, kraven de har på henne har börjat skava. På jobbet för hon ett stillsamt krig mot tanterna i församlingen som för närvarande handlar om fikat, Viveka gillar inte kakor och vill få in ett fruktfat bland alla småkakor men det är nymodigheter som absolut inte går för sig enligt de gamla tanterna. Stillsamheten får dock sitt slut när en äldre dam avlider och det visar sig att hon förgiftats av stormhatt. Viveka kan inte tro annat än att det är någon i församlingen som är skyldig och när hon väl uppmärksammats på hur växten ser ut hittar hon den överallt och hon börjar misstänka de flesta runt omkring sig. Hon kan inte bara sitta stilla och låta polisen sköta det så för sin egen sinnesfrid börjar hon försöka luska lite i det hela.

Pastor Viveka och tanterna beskrivs som en mysdeckare och det är inget jag kan minnas att jag läst tidigare men jag gillar det. Det är ganska lättsamt med en tydlig feelgoodvibe men det blir lyckligtvis aldrig alltför humoristiskt så att det känns tramsigt. Istället är det en väl avvägd berättelse, det finns ett djup och ett allvar som balanserar upp det hela. Jag visste inte vad jag hade att vänta mig när jag började läsa boken men blev snabbt positivt överraskad. Det är en medryckande bok. Det enkla språket och de korta meningarna gör att boken upplevs som väldigt lättläst och lättsmält, det känns som att tempot är högre än vad det egentligen är.

Pastor Viveka och tanterna är en avkopplande och behaglig läsning som kanske inte tar mig med storm men jag gillar den, det är en trevlig bok och jag tänker att den kommer vara en bok jag kommer rekommendera till alla som i sommar letar efter en bok att mysa med i solstolen.

———————————————–
 Betyg: 3.5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.5)
| 286 s. | Albert Bonniers Förlag | 2016-03 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “Pastor Viveka och tanterna – Annette Haaland

  1. Pingback: Nytt i bokhyllan, reaböcker och recex | Bokfrossa

Kommentera

