Terry Pratchett – Min favorit när det kommer till nödlösningsläsning

Ett problem som sällan drabbar mig är brist på böcker att läsa men ibland händer det. När jag inte vet vad jag ska läsa, när det inte är något särskilt som lockar och läslusten kanske inte är på topp men jag ändå vill ha något hemma så faller jag ofta tillbaka på Terry Pratchetts serie skivvärlden/discworld. Med den stora mängd böcker han hann get ut innan han gick bort förra året så brukar det alltid finnas någon på biblioteket som jag inte har läst än och fördelen är att det inte gör mycket om man läser dem i oordning, de flesta böcker är så pass fristående att det funkar bra ändå även om det förstås som alltid kanske är bättre att läsa i den utgivna ordningen.

Alla som läst Pratchetts böcker verkar fastna för olika karaktärer och berättelser. Bortsett från Goda Omen han gav ut tillsammans med Neil Gaiman som jag älskar och återvänder till då och då så är mina personliga favoriter de som handlar om häxorna, jag fullkomligt avgudar mormor Vädervax! Har ni läst något av honom? Vilka är era favoriter? Har ni någon författare som ni ofta återvänder till som ströläsning?

Kommentera

