Jag var här – Gayle Forman

25443687Codys bästa vän Meg har tagit livet av sig i ett hotellrum. Cody blir förstås helt förkrossad och börjar ifrågasätta sig själv och deras vänskap, speciellt eftersom hon inte hade någon aning om att Meg mådde dåligt på något vis. De pratade ju om allt så hur kunde hon inte vetat om det? Meg hade flyttat iväg på Collage medan Cody blev kvar hemma, hon hade aldrig besökt väninnans nya bostad men beger sig nu dit för att packa ihop hennes saker så att familjen ska slippa göra det. Väl där upptäcker hon att det är mycket som Meg aldrig berättat för henne och kan inte låta bli att börja nysta i vännens liv för att försöka förstå vad det var som egentligen hände.

Efter att ha blivit lockad av baksidetexten var mina förhoppningar stora. Jag läser gärna böcker som tar upp viktiga och svåra ämnen i en lättillgänglig skönlitterär form och självmord eller psykisk ohälsa på det stora hela är något man inte kan prata tillräckligt om. Boken började i alla fall bra men någonstans i mitten hade den tyvärr helt tappat mig.

Trots att den var lite sorglig så lyckades den aldrig gripa tag i mig och få mig att bry mig om Cody och hennes sökande efter svaret på vad som hände Meg. Jag hade svårt för henne som person, vi lyckades aldrig få en relation och jag kom att störa mig mycket på henne och valen hon gjorde. Vi kom på kant med varandra och så fort det sker är det svårt att vända på det. All drama runt huvudkaraktären gjorde att det som hade kunnat vara berörande och intressant hamnade för mycket i skymundan. Jag funderade på att helt enkelt bara ge upp boken och inte bry mig om att läsa klart men efter att den legat orörd en vecka bestämde jag mig för att jag lika gärna kunde köra på. Framåt slutet blev jag lite mer positivt inställd men det här var nog helt enkelt inte en bok för mig. Tyvärr.

———————————————–
Betyg: 2/5
(Goodreads genomsnitt: 3.78)
| I Was Here | 238 s. | Modernista | 2015-11 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

