Gudar & Monster – Laini Taylor

26818330Strax efter att jag fått hem denna drabbades jag av en lässvacka av episka proportioner, läslusten brukar gå lite upp och ner men jag har nog aldrig haft ett sådant ihållande oflyt som denna höst och vinter. Fast pausen har inte bara varit av ondo för det har inneburit att jag fått njuta av denna godbit mycket längre en vad jag skulle fått i vanliga fall. Det är alltid bitterljuvt att avsluta en serie man kommit att älska och Laini Taylors lösa tolkning av änglar och demoner fastnade jag för direkt.

Gudar & Monster är den avslutande delen i trilogin Önskemånglarens dotter. De tidigare mycket älskade delarna är Mörk Ängel och Blod & Stjärnstoft. I Gudar & Monster börjar nu berättelsen om Karou och Akiva leda mot sin upplösning. Kriget mellan deras olika folk har spillt över till vår värld och frågan är hur det kommer sluta och hur många oskyldiga som kommer att drabbas. Kommer Karou och Akiva få ett lyckligt slut eller har klyftan mellan dem och deras folk blivit för djup?

Det är svårt med avslutande böcker och det blir så gott som alltid lite av en antiklimax för mig. Gudar & Monster är inget undantag utan tyvärr upplever jag den som lite spretig, det är mycket som ska komma med för att trilogin ska kunna avrundas och de olika separata sidospåren som kämpar på för att tillsammans leda till målet gör att jag tycker att boken tappar tempot en aning. Jag tror inte vi faktiskt hade behövt se allt som händer, lite hade kunnat skalas bort utan att vi läsare blivit lidande.

Med det sagt så tycker jag ändå mycket om den här boken, framförallt för att jag fick återbesöka en fantastiskt uppbyggd fantasyvärld med nya tolkningar och karaktärer jag lärt känna och tycka om. Trots förhoppningar om mer fart och medryckande känslor och händelser blev det ändå ett helt okej avslut på denna serie. Något jag verkligen uppskattar är att det bok för bok blivit allt mörkare, Laini Taylor hanterar inte sina karaktärer med silkesvantar, de får lida och kämpa varje ögonblick och belöningarna längs vägen är små. Jag bryr mig inte så mycket om relationen mellan Karou och Akiva, det är för mig inte det mest intressanta med denna serie, men jag kom tidigt att älska Karou och hennes sidekick Zuzana (och Mik!) och det är vad som gör att jag inte är särskilt besviken på denna bok trots att den inte är den starkaste i trilogin. Jag kommer minnas dessa böcker med värme och känner mig säker på att jag om ett tag kommer plocka fram dem igen för att läsa alla tre böckerna i ett svep.

———————————————–
Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.25)
| Dreams of Gods & Monsters | Önskemånglarens dotter #3 | 586 s. | Bazar Förlag | 2015-10 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

