Bokbloggsjerka – oväntade händelser

bokbloggjerka

Fredag igen och bokbloggsjerka, den här veckan ställs frågan: Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Visst har jag blivit överraskad av olika twister i böcker, kanske inte så ofta men det har absolut hänt och just för att det är relativt ovanligt att det sker så brukar det vara någonting positivt. Alltså jag är riktigt dålig på att komma på exempel så här på rak arm men en bok som överraskade mig var Allt för min syster (My Sisters keeper), jag hade sett filmen flera gånger men så läste jag boken och den var minst sagt annorlunda än filmen men precis lika bra.

Fast tyvärr går det förstås inte alltid hem när det händer saker man inte väntat sig, ibland är sakerna som dyker upp sådana som vanligtvis brukar få en att låta bli att läsa böckerna ifråga. Extrem sexism och våld mot kvinnor är direkt frånstötande för mig så när det oväntat dyker upp och dessutom är ganska grafiskt är det mycket möjligt att jag slutar läsa. En sådan bok var Fallvatten av Mikael Niemi. När jag var tvungen att läsa om ett svin som nu våldtog en kvinna och förväntade sig att hon skulle vara tacksam för att hon fick lite kuk så hade jag fått nog och hade ingen lust att läsa klart boken.

 

5 thoughts on “Bokbloggsjerka – oväntade händelser

Kommentera

