Snövit ska dö – Nele Neuhaus

snövit

Den då tjugoåriga Tobias dömdes för mord på två tonårsflickor och har nu suttit klart sitt straff och återvänder till byn där allt hände. Vad som egentligen skedde där för tio år sedan är inte helt klart. Flickorna försvann och allt pekade mot Tobias som hade en historia med båda två, själv minns han inte något av vad som hände den kvällen. Byborna är inte glada över att ha honom tillbaka. Saker får inte ligga begravda utan två olika händelser som visar sig ha kopplingar till vad som skedde i den lilla byn får kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein att ge sig dit och de kan inte låta bli att börja gräva i det förflutna.

Vad jag gillade denna! Kriminalromaner där vi följer polisers arbete är annars inte riktigt min grej men här görs det riktigt bra. Vi får följa flera olika personers perspektiv och det fungerar över förväntan, jag upplever aldrig att det blir rörigt. Det är förmodligen en av anledningarna till att jag gillar denna trots polisernas stora del i det hela, det blandas upp bra och just deras perspektiv blir aldrig för torrt och faktarabblande.

Det här är den första boken av Nele Neuhaus som getts ut på svenska men jag hoppas att det inte blir den sista. Det är riktigt skickligt berättat, jag sögs in i berättelsen och ville inte överge den och det är inte något som händer så ofta med mig och kriminalromaner. Det var länge sedan jag inte kunde lägga ifrån mig en bok för att sova men här var jag tvungen att veta hur det slutade, veta om mina misstankar stämde eller inte.

Snövit ska dö är en oväntad pärla som jag varmt rekommenderar till alla som söker något spännande och medryckande att läsa.

———————————————–
 Betyg: 4,5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.74)
| 400 s. | Albert Bonnier | 2016-01 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Snövit ska dö – Nele Neuhaus

  1. Pingback: Nytt i bokhyllan | Bokfrossa

Kommentera

