Half Bad, det mörka ödet – Sally Green

9789155261788Det mörka ödet är andra delen i Sally Greens trilogi Half Bad. Jag har tidigare läst den första delen, Ondskans son som jag tyckte mycket om så förväntningarna var höga på uppföljaren. Det är en medryckande berättelse om familj, släktskap, vänner, kärlek, svek och kampen om individers rätt att existera.

Nathan har fyllt sjutton år och fått sina tre gåvor som symboliserar hans inträde i den vuxna häxvärlden. Han har sett fram emot den dagen men det är inte helt igenom en positiv upplevelse. Hans magiska förmågor är nya och obekanta, de skrämmer honom så nu börjar en kamp för att lära sig att kontrollera dem. Nathan är fortfarande jagad av myndigheterna, de Vita häxorna som har kontrollen över de magiska utövarna. Han är inte säker någonstans och hans kärlek Annalise hålls fången för att ytterligare en fiende hoppas kunna kontrollera honom genom att hålla henne fången. Kriget mellan de vita- och svarta häxorna blir allt värre, för första gången verkar folk börja samlas för att bjuda de vita häxornas råd ett motstånd. Mitt i allt står Nathan.

Jag tyckte som sagt mycket om den första delen men trots det hade jag lyckats glömma lite detaljer när jag skulle till att läsa denna så det tog mig ett tag att komma in i handlingen igen och för minnet att binda ihop alla lösa trådar. Så här i efterhand borde jag förmodligen ha läst om den första boken för att friska upp minnet, men det är lätt att vara efterklok. Det var inte hela världen heller för så länge tog det inte innan jag var tillbaka i Sally Greens värld där magiutövarna är delade i två läger.

Huvudpersonen Nathan har det inte lätt, han har dömts på förhand av i stort sett alla och därmed aldrig fått en chans att visa omvärlden vem han är. Ett sådant liv får förstås sina konsekvenser och kanske är det just det som format Nathan till en karaktär som jag finner ganska svårt att tycka om, jag hade lättare för det i den första boken men här är han lite för gnällig och självcentrerad. Vi kanske inte riktigt klickar här men jag sympatiserar fortfarande definitivt med honom och tycker att världen behandlat honom orättvist. En kärlekstriangel kan vi nästan alltid vänta oss i dessa genrer numera men till min stora glädje har författaren här varit lite mer fantasifull. För istället för det klassiska i att en tjej slits mellan två killar får Nathan i det här triangeldramat brottas med känslorna för sin kärlek Annalise och sin bästa vän Gabriel.

Som alla bra böcker med fantasyinslag är det grånyanserna i kampen mellan det goda och onda som är intressanta, att ondska och godhet inte är något statiskt och att människor inte är så enkla att dela upp i olika läger. Visst blir det lite förenklat ibland i och med att vi inte får lika stor insyn i de vitas sida som vi får med de svarta men jag tycker ändå Sally Green får till en bra balans där. Jag är fängslad och även om den här boken kändes lite som en typisk mellanbok där det tog lite tid för saker att hända och att slutet sedan blev händelsefyllt och ganska abrupt så var den nästan lika bra som den första och jag har stora förhoppningar på den tredje och avslutande delen. Tror den kan bli toppen när allting ska ställas på sin spets och rundas ihop.

Alltså det måste sägas att böckernas omslag verkligen inte tilltalar mig så hade det inte varit så att jag hört så mycket bra om serien innan Semic gav ut dem på svenska så skulle jag nog inte varit så lockad att läsa dem. Jag har sett fler som uttryckt samma känslor med låt inte omslaget avskräcka er, böckerna är riktigt bra!

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.03)
| Half Wild | Half Bad #2 | 381 s. | Semic | 2015-09 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

