Röd Drottning – Victoria Aveyard

aveyard_rod_drottning_omslag_inbFörmodligen hjälpt av sitt snygga lågmälda omslag syntes Röd Drottning överallt, den dök upp på bloggar, på booktube och instagram. Överallt där folk pratade böcker kunde man se den. Alla var pepp på att läsa den och när de väl hade läst den kom hyllningarna, jag visste inte vad den handlade om men jag visste att jag ville läsa den.

Huvudkaraktären är den sjuttonåriga Mare som lever i en värld där samhället är uppdelat efter blod. De silverblodiga anses vara supermänniskor med alla möjliga olika slags förmågor som gjort att de reagerar över de vanliga rödblodiga som de använder som soldater, arbetare och tjänare. Klyftorna mellan de olika bloden är väldigt djupa och såklart finns det motsättningar när de rödblodiga ständigt blir förtryckta och utnyttjade av de silverblodiga.

Mare är rödblodig och eftersom hon inte lyckats bli lärling någonstans vet hon att hon snart kommer att skickas iväg till fronten för att tvingas utkämpa de silverblodigas krig som hon inte kunde bry sig mindre om. Av en slump hamnar hon istället i det kungliga Solpalatset som tjänare men Mare visar sig vara mer än vad hon och någon annan kunnat tro.

Det visade sig att Röd Drottning är en riktigt trevlig YA dystopisk fantasy. Vi har sett det förr och kommer säkert se det igen eftersom jag tvivlar på att det här är en hype som kommer dö snart men så länge det fortfarande dyker upp bra böcker så får det gärna fortsätta för min del. Jag gillar det och Röd Drottning gjorde mig inte besviken. Det är medryckande, lättläst och välskrivet på så vis att allting bara flyter på.

Världen är välbyggd och levande, jag måste nog säga att jag blir mer fascinerad av allt runt omkring än just själva karaktärerna som jag inte riktigt klickar fullständigt med. Ibland påminner boken mig lite om flera andra serier och självklart har den en kärlekstriangel (kärleksfyrkant?) men det stör mig faktiskt inte särskilt mycket här utan jag tyckte om boken trots detta och ser väldigt mycket fram emot nästa bok efter det där slutet.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 4.12)
| Red Queen | Red Queen #1 | 379 s. | Modernista | 2015-09 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

