Badortsmysteriet – Agatha Christie

9789187441073_200_badortsmysterietPusseldeckare är inget jag skulle säga att jag är välbekant med sedan tidigare, vilket var vad som sporrade mig att vilja läsa något av Agatha Christie för vad kan vara bättre än att börja med en av författarna som var med och grundade genren.

Bookmark förlag har för en tid sedan börjat ge ut några av Agatha Christies böcker i nyöversättning och jag har precis läst ut Badortsmysteriet som utkom för första gången 1932. Detektiven Hercule Poirot och hans vän kapten Arthur Hastings är på en välförtjänt semester på den idylliska badorten St Loo på Corwallskusten. Poirot har bestämt sig för att pensioneras men han är inte den som kan låta ett fall förbli olöst så när han upptäcker att den unga vackra Nick Buckley utsatts för ett mordförsök mitt framför hans ögon ändras hans prioriteringar. Snabbt dras han in i ett mysterium som gör att till och med han ibland känner sig överväldigad.

Jag är ovan att läsa äldre böcker och det märktes verkligen när jag nu började bekanta mig med denna hyllade deckardrottning. Jag hade så svårt att komma in i boken att jag flera gånger tänkte ge upp den eftersom jag bara upplevde den som torr och stapplig för att inte tala att alla dialoger och monologer fick mig att känna mig lite dränkt i allt pratande. Lyckligtvis tvingade jag mig att hålla ut för ungefär 80sidor in i boken släppte det och jag kunde uppskatta läsningen. Äntligen började jag se charmen i Hercule Poirot och Arthur Hastings. Poirots ego, självgoda arrogans och högtravande gick nu från att gå mig på nerverna till att bli underhållande. Jag tror det här var en bok jag behövde växa in i.

Även om böckerna ska vara hyfsat fristående i och med att varje bok kretsar kring något fall som ska lösas känner jag att jag tyvärr missar en hel del när jag hoppar in så här en bit in i serien. Agatha Christie är schysst mot oss läsare och hjälper ändå till att låta oss förstå Poirots rykte och relationen mellan honom och Hastings men jag känner ändå att jag skulle velat vara med från början för att riktigt begripa mig på deras historia och dynamiken mellan dem.

Det underbara är dock att jag nu faktiskt förstår grejen med Agatha Christie. Jag förstår charmen och måste erkänna att mysteriet i denna bok verkligen fick mig att försöka klura ut svaret på gåtan utan att bli så mycket klokare. Därför gör det inget att jag skulle vilja veta mer för det gör bara att jag känner mig mer sporrad till att läsa fler av hennes böcker om Poirot, särskilt när de ges ut i sådana här fina nyöversättningar med fantastiskt snygga omslag.

———————————————–
Betyg: 3/5
(Goodreads genomsnitt: 3.85)
| Peril at End House | Hercule Poirot #8 | 238 s. | Bookmark förlag | 2015-05 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Badortsmysteriet – Agatha Christie

  1. Jag är så sugen på att börja med Chistie och har alla nyutgåvorna på min önskelista! Inte direkt ett minus att de ser så himla snygga ut! 🙂 Trodde alla var helt fristående och handlade om olika karaktärer… Hm, får nog läsa på lite mer. Vilken (av Bookmarks utgåvor) kan vara smart att börja med, månntro?

    • De flesta har Hercule Poirot i huvudrollen men hon har även skrivit om Miss Marple samt några fristående där ‘Och så var de bara en’ nog är mest känd. Av nyutgåvorna verkar just ‘Badortsmysteriet’ vara den tidigaste. Men läs allihop! 😀

Kommentera

