Den unga Eliten – Marie Lu

lu_unga_eliten_omslag_inbNågonstans på vägen har jag tappat intresset för dystopier, om vi ska vara ärliga så lockar de mig inte alls särskilt mycket just nu. Jag har fortfarande inte lyckats läsa ut Marie Lus Champion, den står och visar upp sig i min ”skäms på dig för att du inte läst mig än”-hylla med förhoppningen att jag ska få så dåligt samvete att jag tvingar mig att läsa den nästa gång det är dags att välja en ny bok.

Därför var jag lite rädd att första boken i Marie Lus nya serie, Den unga eliten, inte skulle falla mig på läppen. Men vet ni vad? Jag gillar den, jag gillar den faktiskt riktigt mycket. Trots karaktärer som jag känner att jag har lite svårt att läsa känna och inte vet om jag egentligen tycker särskilt bra om så har boken något som fångar mig och fick mig att snabbt läsa ut den.

Jag tror en del av grejen är att det här är mer fantasy än en renodlad dystopi och fantasy är min snuttefilt, något varmt och välbekant som får mig att slappna av och känna mig som hemma. Jag utforskar gärna alla möjliga genrer men fantasy är något jag alltid återvänder till, det har genom åren helt enkelt blivit en del av mig ända sedan jag ett tråkigt sommarlov i högstadiet plundrade min mammas bokhylla och hittade de första delarna i Robert Jordans Sagan om Drakens Återkomst.

I Den unga eliten är det en intressant värld Marie Lu byggt upp, en värld där hela samhället förändras efter att en epedemi svept genom länderna. De barn som överlevde lämnades förändrade, både fysiskt och psykiskt. Förutom förändrade utseenden som visar att de inte är som alla andra har nämligen några av barnen som överlevde sjukdomen fått speciella förmågor. De kan utöva en slags magi. Givetvis känner sig många i den övriga befolkningen hotade och det skapar klyftor som för med sig oroligheter.

———————————————–
 Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.96)
| The Young Elites | The Young Elites #1 | 340 s. | Modernista | 2015-03 |
| Adlibris | Bokus |

3 thoughts on “Den unga Eliten – Marie Lu

  1. Jag älskar dystopier och har gjort sedan jag läste Exodus när den kom ut för cirka hundra år sedan (känns som det i alla fall). Därför MÅSTE jag ju läsa denna. Har inte ens något val.

Kommentera

