Toscana tur och retur – Åsa Hellberg

9789137144047I Toscana tur och retur får vi följa väninnorna Sara och Jessica. Sara och hennes man har nyligen separerat, barnen är vuxna och utflyttade och själv har hon lämnat huset och bosatt sig i en liten lägenhet. Livet har förändrats och det är inte lätt att hantera. Exmaken har gett henne i uppgift att sälja hans motorcykel, hon får ett infall och säljer den till sig själv. Hon har en historia med Toscana och bestämmer sig för att det är dags att återvända dit, problemet är bara att det inte är så roligt att ge sig ut på ett motorcykeläventyr helt ensam så självklart ska hennes väninna Jessica följa med. Jessica, den kända författaren som alltid trippar runt i höga klackar är inte alls med på noterna utan håller fast vid sina planer på att istället bege sig till en författarträff i Malmö. Allt går inte som någon av dem tänkt sig men till slut är de ändå i det vackra Toscana där Sara kanske kan få svar på några frågor och där Jessicas skrivkramp kanske kan släppa…

Det här var precis vad jag behövde just nu och jag njöt av varje sekund jag satt med näsan begravd i denna bok. Språket är väldigt lättillgängligt och gör att sidorna flyger förbi även om det tog lite tid för handlingen att komma igång ordentligt, jag älskar sådana böcker där allt bara klickar, jag hakar inte upp mig någonstans utan allt bara flyter smidigt och prydligt. Jag behöver för en stund inte tänka eller fundera på någonting utan kan bara slappna av, glida med och låta mig försvinna in i boken en stund. Toscana tur och retur är en härlig och bra avvägd blandning av allvar, lättsamhet och humor. En riktig feelgood som väcker mersmak.

———————————————–
Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.50)
| 309 s. | Forum | 2015-03 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “ Toscana tur och retur – Åsa Hellberg

Kommentera

