Bokbloggsjerka – Blir du förtjust i karaktärer?

Då var det fredag igen och då blir det bokbloggsjerka. Den här veckan är frågan: Är det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?

Jag har vääääldigt lätt för att bli förtjust i fiktiva karaktärer, spelar ingen roll om det är böcker, film eller tv, jag fastnar lika lätt oavsett vilket format det handlar om. Handlingen kan vara skräp, ointressant och fantasilös men har jag väl fastnat för en karaktär bryr jag mig inte så mycket för riktigt omtyckta karaktärer lyckas ändå rädda det hela för mig. Framförallt när det kommer till film och tv-serier är välskrivna och välspelade karaktärer det som får mig att fortsätta titta, en film kan ha bra handling men lyckas inte karaktärerna fånga mig tappar jag intresset. House var en sådan tv-serie, handlingen tappade mycket under seriens gång men jag älskade karaktären och forsatte därmed också att älska serien.

17 thoughts on “Bokbloggsjerka – Blir du förtjust i karaktärer?

  1. Jag älskade House som karaktär, men det var inte tillräckligt för att jag skulle fortsätta följa serien, tyvärr. Men det är ju karaktärerna som avgör till största del om en fortsätter att följa en serie 🙂

  2. Jag följde aldrig House tyvärr, men det lilla jag såg gör att jag förstår hur du menar. Han är ju så speciell. Inget fjäsk där inte. Jag minns ett avsnitt när en patient inte tyckte att House var så trevlig, varpå House svarar: ”Vill du ha en läkare som gör dig frisk, eller en läkare som håller dig i handen när du dör?”

  3. House var en serie som jag var riktigt besatt av för några år sedan när den sändes på TV. Dock håller jag med om att serien tappade mot slutet, men den var fortfarande riktigt bra!

  4. Jag tittade på House i två säsonger, tror jag. När allt började handla om hans missbruk så orkade jag inte med det mer. Men House är en fantastisk karaktär och jag hade gärna haft honom som läkare 🙂

  5. Så är det verkligen! Vi fastnade ett tag för Mrs Brown’s boys som är riktig skräp-TV men huvudpersonen är så rolig så vi tittade vidare ändå fast det behövdes skämskudde emellanåt.

  6. Jag är precis likadan. Likadant: Är det dåliga karaktärer kan jag sluta titta/läsa/lyssna på en berättelse oavsett hur bra den är annars.

Kommentera

