Den lille prinsen – Antoine De Saint-Exupéry

25024182När det kommer till klassiker har jag extremt dålig koll och Den lille prinsen hade jag aldrig hört talas om innan den dök upp genom brevinkastet men vem skulle inte känna sig lockad att läsa en bok med ett sådant gulligt litet omslag?

Mitt ute i öknen tvingas en pilot nödlanda och från ingenstans dyker det upp en liten prins.Nu förväntar man sig inte att träffa någon prins i öknen och piloten är nyfiken men den lille prinsen har själv många frågor och är mindre intresserad av att berätta sin egen historia. Bit för bit får vi dock följa hans resa från sin planet till vår och får genom hans berättelse lära känna en betydelsefull blomma som har höga tankar om sig själv.

Eftersom jag någon bekantskap alls med Den lille Prinsen sedan tidigare började jag läsa boken utan några förväntningar alls men jag slogs snabbt av söthetsfaktorn i berättelsen. Som världens tredje mest sålda roman har den en hel del att leva upp till men det tycker jag den lyckas med. Det är en charmig historia med ännu charmigare illustrationer, det är något i deras enkla oskuldsfullhet som jag direkt fastnade för.

Kommentera

