Mina älskade – Pernilla Lindkvist

s_262Mina älskade är en mycket lovande debut från Pernilla Lindkvist. Ett gift par, Isabelle och Sebastian, står för berättandet i denna bok och när vi börjar läsa har Isabelle försvunnit. Iscensatt sin egen död och lämnat sin man ensam med deras två barn.

Jag måste erkänna att när jag började läsa den här boken så kände jag mig inte så optimistisk när jag insåg att ungefär hälften av handlingen består av brev genom vilka Isabelle berättar vad som hänt även om hon aldrig postar dem. Överlag tycker jag inte om det upplägget, det har en tendens att få berättelsen att kännas stel och ofullständig. Även här fick jag tyvärr den känslan i början men sedan släppte det lyckligtvis och jag sveptes med i berättelsen och kommer rentav på mig själv med att längta efter breven där Isabelle bit för bit avslöjar vem hon är och varför hon gjort som hon gjort.

Visst är boken en relationsroman men den är mer så genom att den tar upp det viktiga ämnet förlossningsdepressioner, något som inte kan uppmärksammas tillräckligt. Även om det är jobbigt att läsa om Isabelles syn på sig själv är det är också boken största styrka. Hur Isabelle brottas med sig själv och försöker kväsa sin längtan efter sin familj genom att ständigt påminna sig själv om att hon är farlig för sina barn och att det är bättre att de får växa upp utan henne. Ingen ska behöva känna så och det finns hjälp att få, vi behöver bara prata mycket mer om det och ta bort skammen i det.

———————————————–
Betyg: 3/5
(Goodreads genomsnitt: 3.75)
| Mina älskade | 228 s. | Ebes Förlag | 2014 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

