Bokbloggsjerka – Dedikeringar

bokbloggjerkaDå var det fredag igen och jag tänkte att jag ska försöka ta tag i bloggandet nu när jag känner att lite av energin börjar återvända i samband med att den blyga solen visat sig flera gånger denna vecka även om smattret mot takfönstret säger att det regnar idag. Högen med lästa böcker som bara väntar på att recenseras växer men jag känner för en mjukstart och vad är då bättre än att börja med en jerka?

Denna vecka undrar Annika följande: Brukar du läsa dedikeringarna som brukar finnas i början eller slutet av böckerna? Vilken är i så fall den mest minnesvärda?

Jag brukar sällan läsa dedikeringarna, särskilt inte om det är långa tack-texter. Någon gång har jag slängt ett öga på dem men då har det oftast varit personliga tack till personer i författarens liv och det säger mig väldigt lite och ger inte mig som läsare någonting så nej, vanligtvis brukar jag inte läsa dem och har inget exempel jag minns. Tyvärr.

15 thoughts on “Bokbloggsjerka – Dedikeringar

  1. Håller med om att det ofta bara blir en massa okända namn som är betydelsefulla för författaren, men som inte säger en själv något.

  2. Jag skumläser först för att se om det är intressant. Är det bara ett långt rabblande av namn brukar jag skippa att läsa det ordentligt, men ibland får författarna till det på ett roligt vis 🙂

  3. Långa dedikeringar skummar jag verkligen igenom, det ska vara en dedikering till alla läsare i sådana fall som ska få mig att stanna kvar i dedikerings-läsandet!

Kommentera

