Huset mittemot – Alex Haridi

husetmittemotDär den skötsamme 13årige Joel bor finns ett ödehus som det går runt många berättelser om och alla är tillräckligt läskiga för att ortens barn knappt ska våga sig dit. Vad alla vet är att 1992 hängde sig grannfamiljens 13-årige son på vinden men exakt vad det var som hände och varför han gjorde det råder det olika meningar om. Sedan den händelsen har huset stått tomt men så en dag dyker det upp en bil där och en man går in i huset, lämnar en påse och åker igen. Det räcker för att väcka Joels nyfikenhet och han är fast besluten att lista ut vem pojken som hängde sig egentligen var och vad som hände den dagen.

Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig när jag började läsa Alex Haridis debutroman Huset mittemot men blev alltmer imponerad ju längre in i boken jag kom. Läskiga böcker brukar vanligtvis lämna mig oberörd då de brukar vara för förutsägbara men här blir jag till min förvåning faktiskt lite påverkad, det är stundvis krypande obehagligt och jag känner av den stilfulla gotiskinspirerade stämningen. Karaktärerna blir snabbt levande för mig, de nyblivna tonåringarna är lätta att känna igen sig i även om det var många år sedan jag själv var 13 men vi minns väl alla hur det var i den åldern när man var på väg bort från barndomen och dess oskuldsfullhet och hur man tror att man är så mycket mer vuxen och förnuftig än vad man egentligen är. Jag gillar den här boken, den är medryckande och skickligt berättad. Mitt 10åriga jag skulle säkert uppskattat den ännu mer.

———————————————–
Betyg: 4/5
(Goodreads genomsnitt: 3.33)
| Huset mittemot | 362 s. | Bonnier Carlsen | 2015-01 |
| Adlibris | Bokus |

Kommentera

