Engelforstrilogin – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

engelfors
Det är väl vid det här laget inte många som inte har hört talas om Cirkeln, Eld och Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren som utgör Engelforstrilogin där en grupp ungdomar får veta att de har magiska förmågor. Magiska förmågor låter inte så illa men det är inte så enkelt, det finns onda krafter som vill döda dem och enda sättet för dem att ha en chans att klara sig och rädda världens framtid är att arbeta tillsammans. Samarbete är lättare sagt än gjort när man inte har någonting gemensamt…

Så hypad som den här serien blivit var jag nästan lite rädd för att börja läsa den, trodde inte den hade en chans att leva upp till förväntningarna. Tyvärr får jag såhär i efterhand erkänna att den inte riktigt gjorde det heller, inte för mig. Det finns en hel del som talar till seriens fördel, framförallt att den är väldigt lättläst och medryckande. Trots att jag inte blir tagen med storm flöt läsningen på över förväntan, när jag bara tänkt läsa ett par kapitel hade jag innan jag visste ordet av klämt över 100sidor och det hände flera gånger. Det brukar vara ett tecken på att jag verkligen gillar en bok men ändå klickade vi inte riktigt. Karaktärerna är för många och fler en än gång blandar jag ihop dem och kommer av mig i läsningen när jag försöker minnas vem som egentligen är vem. Jag lyckas inte heller fastna för någon av dem och har svårt att bry mig om vad som händer, jag blir aldrig engagerad i berättelsen. Sedan har vi det här med tempot, böckerna är väldigt långa vilket gör att berättelsens tempo aldrig blir särskilt högt. Jag vill ha mer fart och mer liv i en sådan här ungdomsserie om magi och kampen om världens framtid.

Nu låter det som att jag inte alls gillade serien men det gjorde jag, annars hade jag knappast klämt mig igenom alla hundratals sidor som utgör dessa tre böcker. Jag gillar konceptet och serien var ändå tillräckligt intressant för att jag skulle vilja fortsätta läsa och se hur allting slutade. Så låt inte mina lite ljumma känslor avskräcka er från att läsa trilogin om ni inte redan gjort det, bloggvärlden i övrigt verkar älska dessa böcker.

One thought on “Engelforstrilogin – Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

  1. Många karaktärer kan ställa till det, det håller jag med om (speciellt när de byter kroppar m varandra!). Jag är väl en av dem som gillade böckerna över förväntan. Ändå lämnade läsningen mig något tom, som om jag hoppats på något annat…

Kommentera

