Outtalat – Sarah Rees Brennan

brennan_outtalat_omslag_inb_0Ibland väcks mitt intresse för en bok av något så enkelt som ett snyggt omslag, så var det med Outtalat. Sedan läste jag vad den handlade om och visste att jag bara var tvungen att läsa den, sett fram emot den hela hösten och när den ramlade in genom brevinkastet så sköts andra läsplaner upp och jag kastade mig över denna.

Outtalat utspelar sig i Sorry-in-the-Vale, en liten engelsk småstad och där får vi träffa Kami Glass som alltid har varit annorlunda. Hon har nämligen en låtsasvän som heter Jared som hon kan prata med i sitt huvud. Som barn kanske det är accepterat med en låtsatskompis men som tonåring är man definitivt udda och Kami lyckas inte dölja sina inre konversationer med honom vilket resulterat i att hon betraktas som lite pinsamt konstig. Lyckligtvis finns det människor som bortser från det så hon har en bästa kompis som hon precis övertalat att starta en skoltidning tillsammans med och är rätt nöjd med sitt liv. Kami är extremt nyfiken så när läskiga skrik hörs i skogarna om natten och familjen Lynburn som styrt staden i flera generationer flyttat tillbaka till slottet kan hon inte låta bli att vilja ta reda på mer men ju mer hon gräver, desto tydligare blir det att staden ruvar på många hemligheter.

Som så ofta numera finns det såklart en kärlekstriangel här men även om det självklart spelar en stor roll i berättelsen så måste jag säga att jag ändå tyckte att det inte var det som var det viktigaste som drev handlingen framåt. Lyckligtvis får jag kanske säga för triangeldraman har jag börjat tröttna på. Här är det istället mysterier som ska lösas, staden och familjen Lynburn har hemligheter som ska fram i ljuset och de obesvarade frågorna om Kami själv ska också listas ut.

Jag gillade verkligen det här, kanske till och med mer än vad jag hade väntat mig. Karaktärerna har alla tydliga personligheter och är lätta att tycka om även om det ibland är så tonårigt att jag vill sucka högt. Språket är ganska ungt, lite barnsligt, men det var bara i början jag egentligen tänkte på det för när jag väl kom in i boken slutade jag haka upp mig på det. Boken har i övrigt allt man kan tänka sig vilja ha. Engelsk småstad, slott, en förtrollad skog och magi. Det är en härlig blandning och det är svårt att inte bli förtjust.

———————————————–
 Betyg: 3.5/5
(Goodreads genomsnitt: 3.90)
| The Lynburn Legacy #1| Unspoken | 333s. | Modernista | 2014-11 |
| Adlibris | Bokus |

One thought on “Outtalat – Sarah Rees Brennan

Kommentera

