Bokbloggsjerka – Inspirera barn att läsa

bokbloggjerkaDet här har varit en snörvlig vecka men nu, lagom till helgen börjar jag lyckligtvis känna mig frisk igen så det får jag fira med att orka öppna datorn och hoppa på veckans jerka. Den här veckan ställer Annika frågan: Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

Barn är verkligen inte mitt område men förra året spenderade jag några månader på ett helt fantastiskt litet skolbibliotek och där märkte jag hur den mycket engagerade skolbibliotekarien lyckades peppa barnen till att läsa. Där hade de ett underbart litet rum som de inrett mysigt i en stil som förde tankarna till Tusen och en natt med tygstycken hängda i taket, kuddar på golvet och levande ljus. Där gav hon dem boktips och höll i sagostunder där hon läste stycken ur böcker och varje gång när hon var klar rusade barnen till lånedisken och ville låna böckerna hon pratat om.

Det brukar pratas mycket om föräldrarnas ansvar och jag tror absolut att det är viktigt att vuxna lär med exempel och att man redan från början får läsningen med sig hemifrån men jag tyvärr inte att det är så enkelt som att läsande föräldrar ger läsande barn, det behövs nog mer än så.

14 thoughts on “Bokbloggsjerka – Inspirera barn att läsa

  1. Ja, det måste ju inte vara föräldrarna som hjälper till läslust. Alla vuxna kan ju bidra, inte minst genom att tänka på vilken slags frågor vi ställer till bekantas barn, typ att inte bara prata utseende med flickor och fotboll med pojkar utan att fråga: vad läser du just nu? För att signalera att läsning är en självklar och intressant grej.

  2. Vad härligt det lät! Precis som du säger så behövs det nog mer än bara läsande föräldrar och den där skolbibliotekarien är verkligen ett bra exempel på vad som skapa läslust hos barn.

Kommentera

